Deze werkvorm gebruik je voor: samenwerken voorkennis activeren
15-45 minuten |
Online | Offline | Hybride |
Begeleid |
Synchroon |
5-25 |
Stap 1
Start je les met een instructie.
Stap 2
Laat studenten tijdens de instructie zelfstandig kernbegrippen noteren.
Stap 3
Maak kleine groepen en laat ze hun notities vergelijken en bespreken.
Stap 4
Laat de groep gezamenlijk de belangrijkste kernwoorden selecteren.
Stap 5
Laat elke groep de gekozen kernwoorden presenteren en bespreek deze klassikaal.
Stap 6
Bespreek/ Reflecteer op overeenkomsten en verschillen tussen de groepen.
Praktische vragen
Structuur het groepsgesprek door duidelijke vragen te stellen over waarom begrippen belangrijk zijn. Laat elke student kort zijn keuze toelichten en moedig het stellen van verdiepende vragen aan. Gebruik een visueel hulpmiddel om relevante begrippen en argumenten overzichtelijk vast te leggen.
Met de 1-2-4 all werkvorm kun je stille of minder zelfverzekerde studenten ook goed betrekken. Je geeft studenten eerst de ruimte om hun gedachten individueel op te schrijven, daarna overleg in tweetallen, daarna viertallen en vervolgens de klassikale presentatie waar groepen een eigen woordvoerder kunnen kiezen.
Een zichtbare vorm om actieve deelname te stimuleren is het gebruik van een gedeeld digitaal prikbord (zoals Whiteboard) waarop studenten hun kernbegrippen direct kunnen plaatsen. Dit maakt de input van iedereen zichtbaar en bespreekbaar voor de hele groep. Ook kan een fysieke flap met ruimte voor post-its in het lokaal worden gebruikt, waar studenten hun kernwoorden opschrijven en ophangen voor een gezamenlijke bespreking.