Menu
    English

    Denken-delen-uitwisselen

    werkvorm

    Door de student eerst zelf te laten denken en daarna te laten delen activeer je iedere student en stimuleer je interactie tussen studenten in je les.

    Deze werkvorm gebruik je voor:  voorkennis activeren samenwerken


    Tijdsduur
    5-10 minuten
    Waar
    Online | Offline 
    Begeleiding
    Begeleid
    Wanneer
    Synchroon
    Groepsgrootte
    Alle
     

    Stap 1
    Start je les of lessenreeks met een interessant (audio, video) fragment om het nieuwe onderwerp in te leiden. Eindig het fragment met een complexe en interessante vraag waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn om studenten aan het denken te zetten.

    Stap 2
    Introduceer de werkvorm aan de hele klas. Gebruik de stappen van het volledige instructie model.

    Stap 3
    Laat studenten individueel nadenken over een complexe en interessante vraag die gepresenteerd is bij stap 1.

    Stap 4
    Maak groepen (en verdeel deze over de break-out rooms)  

    Stap 5
    Een minuut voor tijd moet een groepslid hun groepsantwoord uittypen.  

    Stap 6
    Bespreek opvallende antwoorden. Zit er een lijn in? Of juist veel contrast? Zit er volgens de groep een antwoord bij dat weleens juist zou kunnen zijn? Geef een tipje van de sluier: ‘het zit net wat anders dan jullie denken’ of ‘dat zit bij sommige groepjes al heel erg in de buurt’ etc.  

    Praktische vragen

    Ervaring van anderen

    Suggesties voor applicaties en faciliteiten

    Kom je er niet uit?

    Inloggen