Menu
    English

    Open onderwijs

    Garandeer inclusief en gelijkwaardig onderwijs en bevorder levenslang leren door je leermaterialen te delen.

    Open leermaterialen of OER (Open Educational Resources) zijn vrij toegankelijke digitale materialen die beschikbaar zijn voor hergebruik binnen het onderwijs.

    Toon:

    Open Leermaterialen

    de basis van Open Onderwijs

    Materiaal vinden

    Open leermaterialen vinden

    De beste bronnen zijn verzameld door de collectiespecialisten en embedded librarians van de bibliotheek. Zij adviseren en ondersteunen bij het zoeken naar Open leermaterialen.

    Overzicht van Open leermaterialen

    In de praktijk

    Werken met Open leermaterialen

    Vanuit het versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT is extra aandacht voor  het gebruik van digitale (open) leermaterialen. In samenwerking met SURF en de werkgroep Open en Online Onderwijs is het platform Edusources ontwikkeld.

    Dit platform biedt Open leermaterialen, voorzien van Creative Commons-licenties, die docenten kunnen bekijken, downloaden, aanpassen, gebruiken en beoordelen. Je kunt als instelling je onderwijsmateriaal delen door een vakcommunity te maken of los materiaal aan te bieden.

    Auteursrecht

    Om leermateriaal aan te bieden voor (her)gebruik, moet het vrij toegankelijk zijn en voorzien van een open licentie. De meeste Open leermaterialen hebben een Creative Commons (CC) licentie. Wil je meer informatie of heb je vragen over auteursrecht of Creative Commons licenties?

     Neem contact op met het Auteursrecht Informatiepunt

    Vakcommunities en vakvocabulaires

    Een vakcommunity is een groep vakgenoten die zich georganiseerd hebben rondom een gedeelde inhoudelijke expertise. Zo’n vakcommunity kan  in kaart brengen waar behoefte aan is binnen het vakgebied en op basis daarvan een collectie Open leermaterialen opbouwen en onderhouden.

    Een vakvocabulaire is een hulpmiddel dat kan helpen bij het delen en vinden van Open Leermaterialen.

    Vakvocabulaires zijn instellingsoverstijgende, vaak hiërarchische lijsten met een taxonomiestructuur van begrippen die binnen het vakgebied zijn vastgelegd en die gebruikt worden om samenhangende vaktermen binnen een vakgebied of opleiding te beschrijven op basis van competenties of vakinhoud.

    Een vakvocabulaire zorgt er ook voor dat het metadateren van Open Leermaterialen minder tijd kost en dat de kwaliteit ervan veretert. De vakvocabulaires kunnen ook gebruikt worden om te analyseren aan welke Open Leermaterialen er behoefte is. 

    Advies en ondersteuning

    Wil je Open leermateriaal dat je hebt gevonden (her)gebruiken, dan kunnen de Embedded librarians en adviseurs/AIP je adviseren en ondersteunen.

    De licentie van leermateriaal geeft aan wat toegestaan is. Controleer daarom altijd de licentie, meestal staat deze bij het leermateriaal vermeld. Vind je geen licentie, dan kan er niet zonder toestemming worden hergebruikt. Is het leermateriaal online toegankelijk, dan is linken wel toegestaan

    • Creative Commons-licenties
      De meeste Open content heeft een Creative Commons (CC) licentie. Deze licenties maken het delen, kopiëren en bewerken van een werk gemakkelijker, waardoor flexibeler omgegaan kan worden met auteursrecht. De maker van een materiaal kan kiezen uit 6 verschillende Creative Commons-licenties.

    Delen

    Delen van Open leermaterialen

    De Embedded librarians en adviseurs/AIP ondersteunen docenten bij het delen van Open leermaterialen.
    In In de praktijk wordt verteld waar je op moet letten wanneer je Open leermateriaal (her)gebruikt. Voor het zelf delen van bewerkt, of eigen gemaakt Open leermateriaal zijn er de volgende aandachtspunten:

    1. Keuze voor de licentie
      Voor het opnieuw delen van Open leermateriaal, of het Open delen van eigen materiaal moet het werk voorzien worden van een Creative Commons licentie. Algemeen advies is om te kiezen voor CC-BY (Naamsvermelding). Dit verplicht een (her)gebruiker tot naamsvermelding. Hierbij blijft zichtbaar welke experts/instellingen aan het werk hebben bijgedragen.

    2. Keuze voor een platform
      Binnen de HR ontwikkelde Open leermaterialen worden opgeslagen in SURFsharekit, de HR repository. Van daaruit worden ze gepubliceerd in edusources

    3. Kwaliteitsvoorwaarden
      Voordat Open leermateriaal gedeeld kan worden moet het aan deze kwaliteitsvoorwaarden voldoen:
      1. Het materiaal heeft vakinhoudelijke kwaliteit
      2. Het materiaal heeft open kwaliteit
      3. Het materiaal heeft didactische-onderwijskundige kwaliteit
      4. Het materiaal is leesbaar en, indien van toepassing, bewerkbaar door anderen [taal, vorm, inhoud]
      5. Het materiaal is gepubliceerd in een aanpasbaar formaat, zodat anderen het gemakkelijk kunnen (her)gebruiken
      6. Het materiaal voldoet aan de auteursrechtregels voor Open Leermateriaal
      7. Het materiaal heeft een licentie met toestemming voor (her)gebruik. Maak hier bij voorkeur gebruik van een Creative Commons-licentie
      8. Het materiaal moet gepubliceerd worden in een repository en voorzien worden van metadata zodat het goed terug te vinden is

    4. Kwaliteitsmodellen
      Kwaliteitsmodellen dragen bij aan het vertrouwen in de kwaliteit van het materiaal. Aanbevolen wordt om een keurmerk te koppelen aan materiaal dat aan een bepaald kwaliteitsmodel voldoet, zodat duidelijk is dat er een kwaliteitsmodel is gebruikt en welke criteria hieraan hangen.

    5. Zelf publiceren?
      Je kunt je open leermateriaal zelf uploaden in SURFsharekit of je kunt je open leermateriaal mailen naar de bibliotheek. De bibliotheek uploadt het dan in SURFsharekit.


    Inloggen