Start:
Woensdag 8 oktober
Dag en tijd:
5 bijeenkomsten
8 oktober, 12 november, 14 januari, 11 maart, 13 mei.
Woensdagmiddag van 14.00 - 17.00 uur
Investering:
€ ntb *
*kosteloos voor lio-ers
Aantal deelnemers:
ntb
Praktische informatie
- Het programma is kosteloos voor lio-ers.
- De lio-er en/of de startende leerkracht moet wel lio lopen/werken op een school in een superdiverse context. Alle bijeenkomsten zijn namelijk specifiek gericht op het lesgeven in een superdiverse context.
- Het programma wordt door enthousiaste en deskundige docenten verzorgd op Hogeschool Rotterdam.
- De bijeenkomsten duren 3 uur. Het programma wordt op de woensdagmiddagen gegeven op de pabo HR.
- De totale tijdsinvestering voor het programma is ongeveer 25 uur en past in de professionaliseringstijd voor startende leerkrachten.
- Na afronding van het programma ontvangen de deelnemers het Certificaat Start in de Stad!
Doelgroep
Startende leerkrachten en LIO-studenten in het basisonderwijs, die lesgeven of stage lopen in een superdiverse schoolomgeving (grootstedelijke context). Ze hebben te maken met leerlingen met uiteenlopende taal- en cultuurachtergronden en willen professioneel groeien op het gebied van cultureel responsief lesgeven.
Inhoud van de opleiding
Op basis van een analyse van het opleidingscurriculum en de ondersteuning van startende leerkrachten blijkt dat de voorbereiding op lesgeven in een superdiverse context versterking kan gebruiken. Het programma Start in de Stad! is daarom ontwikkeld voor lio-studenten en startende leerkrachten die lesgeven in grootstedelijke, cultureel diverse klassen.
Het programma bestaat uit vijf bijeenkomsten van elk drie uur. Tijdens elke bijeenkomst wordt nieuwe kennis aangeboden en werk je aan materialen en werkwijzen die je direct kunt toepassen in je eigen klas. Na elke sessie ga je aan de slag met een praktijkopdracht.
- De vijf onderdelen van het programma zijn:
- Omgaan met sociaal-culturele achtergronden
- Omgaan met talige diversiteit
- Bespreekbaar maken van (maatschappelijk) gevoelige thema’s
- Samenwerken met ouders
- Samenwerken met collega’s
Werkwijze
Elke bijeenkomst bestaat uit een combinatie van theoretische input, praktische werkvormen en collegiale uitwisseling. Je gaat aan de slag met actuele vraagstukken uit jouw lespraktijk en ontwikkelt werkwijzen en materialen die direct toepasbaar zijn in je eigen klas.
Intervisie vormt een vast onderdeel van het programma: je bespreekt praktijkervaringen en leert van de aanpak van anderen. Na iedere sessie ontvang je een praktijkopdracht waarmee je de opgedane kennis direct in je onderwijs integreert.
Leeruitkomst
Na afloop van het programma:
- Herken je sociaal-culturele en talige diversiteit binnen je klas en weet je daarop pedagogisch en didactisch in te spelen.
- Pas je strategieën toe die bijdragen aan gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen in een superdiverse context.
- Maak je gevoelige maatschappelijke thema’s bespreekbaar in de klas op een respectvolle en veilige manier.
- Werk je constructief samen met ouders, met oog voor culturele verschillen in opvoeding en communicatie.
- Draag je bij aan een gedeelde aanpak binnen het schoolteam gericht op cultureel responsief onderwijs.
Afronding
Het programma wordt afgesloten met een certificaat van deelname. Om dit certificaat te ontvangen, neem je actief deel aan alle vijf bijeenkomsten en voer je de praktijkopdrachten uit. Zo toon je aan dat je je hebt ontwikkeld tot een cultureel responsieve professional, klaar om met vertrouwen les te geven in een superdiverse onderwijsomgeving.