Menu
    English

    iTanks interview

    Zonder het onderwijs missen we de boot

    Innoveren in de Nederlandse havengebieden is pure noodzaak. Anders missen we de boot. Dat zegt Cor van der Linde, directeur van ‘innovatiemotor’ iTanks. “Met het huidige aantal mensen zullen we méér werk moeten gaan doen.” In het onderwijs ziet hij een nuttige bondgenoot.

    Een levendige plek, waar studenten, opleiders en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven elkaar ontmoeten en samenwerken: dat is waar Cor al een tijdje van droomt. “Ik zie dan een praktijkruimte voor me waar op kleine schaal productie en assemblage plaatsvindt en waar direct lering wordt getrokken uit de resultaten. Idealiter is dat een plek op het terrein van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM).”

    Zo’n samenwerkplaats is volgens hem nodig om twee problemen op te lossen. Cor: “Aan de ene kant is er een onbalans op de arbeidsmarkt: bedrijven hebben personeelsproblemen en hebben dringend goed opgeleide medewerkers nodig. Aan de andere kant hebben we heel hard innovaties nodig om de energietransitie te lijf te gaan.” “Als we deze twee noodzakelijke bewegingen samenvoegen komt het erop neer dat we met dezelfde hoeveelheid mensen meer werk moeten gaan doen. Het helpt om daar samen met het onderwijs oplossingen voor te verzinnen.”

    Leerfabriek
    Als innovator van ’s lands havengebieden beschikt de eigenaar van iTanks over een flink netwerk. Gefund door zo’n 140 partners uit het bedrijfsleven organiseert hij zo’n zestig evenementen per jaar om noodzakelijke ontwikkelingen te versnellen. Niet voor niets steekt hij deze dagen ook veel energie in het opzetten van een leerfabriek, waar studenten, bedrijfsleven en opleiders met elkaar aan de slag gaan. Cor: “Dat doen we in samenwerking met een aantal bedrijven en het onderwijs. Doel is daar kleinschalig productie te gaan draaien, te innoveren en daar samen lessen uit te trekken. In die fabriek kunnen we studenten kennis laten maken met onze industrie. En we kunnen zittend personeel helpen bij omscholing, bijscholing of bij hun onboarding.” De eerste gesprekken over deze fabriek zijn inmiddels gaande.

    Voorafgaande aan zo’n leerfabriek zijn er al regelmatig succesvolle samenwerkingen opgetuigd die bewijzen dat onderwijs en industrie elkaar verder kunnen helpen. Cor: “Zo werken het Techniekcollege en Phoenix Metalen aan nieuwe lesmethodes om met behulp van vanadium electoriet te maken, voor de batterijen van de toekomst. In een  pilotfabriek kijken zij of deze innovatie leermethodes toekomst heeft.”

    PEOPLE
    Ook verwacht hij veel van samenwerking in de High Impact Pps PEOPLE. Doel van deze pps is de energietransitie in het Haven Industrieel Complex (HIC) in Rotterdam te versnellen door voldoende menskracht aan te trekken en adequaat op te leiden. Cor: “Zo zijn de betrokken partijen bezig om samen een innovatie- en opleidingsloket op te zetten voor de energietransitie. Ook gaan we als iTanks een flexibel onderwijsaanbod ontwikkelen en bouwen we samen aan een simulatie- en dataplatform als virtuele leer- en oefenomgeving.”

    Volgens Cor biedt PEOPLE perspectief voor alle deelnemers: “Wij halen daarmee kennis van het onderwijs naar binnen. En we kunnen de samenwerking met het onderwijs instrument maken van ons arbeidsmarktbeleid. Andersom maken wij instellingen zoals ROC’s aantrekkelijker voor nieuwe studenten vanwege de rechtstreekse koppeling met Hogescholen en met het bedrijfsleven.”

    Het goede nieuws is dat de weg openligt naar meer samenwerking, denkt Cor. “Waar je vroeger nog wel eens op wantrouwen stuitte als je een bedrijfsschool wilde beginnen omdat je daarmee talenten zou wegkapen bij andere bedrijven, is dat nu niet meer zo. Het besef is juist dat bedrijven samen de vijver om uit te vissen zo groot mogelijk moeten maken. Daar is samenwerking voor nodig. Op alle niveaus.” 

    Vertrouwen
    Uit eigen ervaring weet Cor inmiddels dat het belangrijk is om elkaar dan niet te gaan voorschrijven hoe het moet. “Je hebt van beide kanten met restricties te maken: in het bedrijfsleven én in het onderwijs. Via PEOPLE ben ik het onderwijs beter gaan snappen. Zo besef ik dat er vaak procedures gevolgd moeten worden waardoor het niet altijd eenvoudig is om snel met iets te starten. Ook hebben veel instellingen het financieel niet breed. Het helpt om dat soort dingen van elkaar te weten.”

    Vertrouwen geven aan elkaar, dat is volgens Cor onmisbaar om een vruchtbare samenwerking vervolgens duurzaam van kant af te krijgen. “Begin klein, bouw vertrouwen op en zorg dat het draagvlak steeds wat verder groeit.” Dan is er echt veel mogelijk, denkt hij.

    Hij wil niet pessimistisch zijn, maar een alternatief is er niet, besluit hij. “Want als we zo doorgaan dan missen we de boot. Niet veranderen is geen optie.” Met initiatieven als de high impact pps PEOPLE en andere programma’s ziet hij het gelukkig ‘de goede kant’ op gaan. “Of dat allemaal snel genoeg gaat? De tijd zal het leren.”

    De High Impact Pps (HIP) PEOPLE zet zich in om de energietransitie in het haven industrieel complex in Rotterdam te realiseren door voldoende menskracht aan te trekken en op te leiden naar het gewenste niveau met de juiste kennis en vaardigheden. De HIP wordt gefinancierd uit het Katapult opschalingsplan pps vanuit het Nationaal Groeifonds

    Foto: Joris Aben Fotografie

    Inloggen