Service verlenen is niet hetzelfde als een dienstgerichte strategie voeren. Bij servitization draait het om het verschuiven van een productgerichte focus naar het ondersteunen van klantprocessen en het creëren van waarde voor de gebruiker. Digitale technologie speelt hierin een sleutelrol. Denk aan slimme data-analyse en onderhoudssystemen.
Digital servitization vraagt om een andere manier van denken én werken. Je ontwikkelt nieuwe klantrelaties, een aangepast businessmodel en een andere interne organisatie. De voordelen zijn groot: meer klantloyaliteit, stabielere inkomsten, productinnovatie, én een duurzamer bedrijfsmodel dat klaar is voor de circulaire economie.
Een succesvolle transitie richting servitization begint met een heldere motivatie. Waarom wil je dit als organisatie? Past het bij de strategie en de ambitie van het bedrijf?
In deze les geven we je de inzichten om een weloverwogen keuze te maken. We geven een overzicht van wat digitale technologie kan betekenen voor jouw klantwaarde. Met het werkboek reflecteer je vervolgens op de interne en externe drijfveren van jouw bedrijf.