Menu
    English

    Les 4 | Denken

    Eerst denken, dan doen

    Nu je weet wat je klanten nodig hebben en welke waarde je hen wilt bieden, is het tijd om die belofte ook echt waar te kunnen maken je businessmodel aan te passen naar een digitale dienstverleningsstrategie. Centraal staat de vraag: heeft jouw model een echte Business Model Fit? Dus: is de geboden oplossing wenselijk voor de klant, haalbaar voor de organisatie en rendabel op de lange termijn?

    We werken met het Business Model Canvas van Strategyzer, waarbij we alle negen bouwstenen van een succesvol businessmodel onder de loep nemen. Hoe bereik en bindt je klanten en welke kernactiviteiten en -middelen zijn daarvoor nodig? Het is belangrijk om kritische vragen te stellen. Kun je de waarde die je belooft ook daadwerkelijk leveren? En is het aanbod schaalbaar en financieel levensvatbaar?

    We nemen ook een kijkje in data-gedreven servitizationmodellen. Want digitale technologie, zoals sensoren, data-analyse en slimme systemen, maakt het mogelijk om processen en klantrelaties radicaal te verbeteren.

    In het werkboek werk je de negen bouwstenen van het Business Model Canvas van Strategyzer stap voor stap uit. Ook zoom je in op hoe data de motor kan zijn van een succesvol “digital product-service system”, en hoe dit aansluit in de praktijk bij jouw bedrijf.

    Naar het werkboek

    Naar de volgende les: durven

    Inloggen