Menu
    English

    Les 3 | Doel bepalen

    De klant is koning

    In deze derde les van de cursus Digital Servitization vertalen we de eerste stap van jouw ambitie naar een concrete klantbelofte. Dat begint bij de vraag: waar zit de klant écht op te wachten?

    Centraal staat het werken met het Value Proposition Canvas van Strategyzer. Hiermee onderzoek je twee cruciale elementen van je strategie:

    1. Wie is je klant eigenlijk? Wat doet hij? Waar loopt hij tegenaan? En wat maakt hem écht blij?
    2. Sluit jouw product-dienstcombinatie naadloos aan bij die behoeften?

    Om dat scherp te krijgen, leer je werken met Testkaarten. Daarmee toets je aannames over klantbehoeften. Zo voorkom je dure missers en bouw je aan een waardepropositie die echt impact maakt.

    Je formuleert een heldere klantbelofte, gebaseerd op jouw ambitie uit les 2. Vervolgens check je of die belofte een echte fit heeft met het klantsegment: is er een Problem-Solution Fit en uiteindelijk een Product-Market Fit?

    In het theorie gedeelte, legden we het tastbaar maken van de belofte uit aan de hand van het ontwerpen van een Minimum Viable Product (MVP). Hiermee test je goedkoop en snel of jouw waardepropositie écht werkt, en waar hij beter kan. Daar kun je in het werkboek zelf mee aan de slag.

    Naar het werkboek

    Naar de volgende les: denken

    Inloggen