Menu
Zoeken English

Yara: "De docenten schakelen supersnel en zijn goed bereikbaar"

Online onderwijs bij Hogeschool Rotterdam
26 maart 2020

Anderhalve week geleden is het fysieke onderwijs bij Hogeschool Rotterdam opgeschort vanwege het coronavirus. Sindsdien gaat het onderwijs alweer door. Onderwijs op afstand, hoe doen we dat? In deze reeks vertellen studenten en docenten hoe zij het doen, onderwijs geven en kriigen op afstand. Yara Laoutaris, student Facility Management.

Goedemiddag Yara. Mag ik je even een paar vragen stellen?

“Ja, natuurlijk. Ik was even aan het dweilen. Het schoonmaken is een soort van pauze voor mij.”

Welke opleiding volg je en in welk jaar zit je?

“Ik studeer Facility Management en ben tweedejaars. Ook zit ik in de PR-commissie en hou ik het Instragram-account @facilitymanagementrotterdam bij.” 

Hoe ziet je ochtend eruit? Heb je een dagritme?

“Om half acht à acht uur sta ik op. En laat ik onze hond Odin, een Zwitserse herder, uit. Onze grote witte ijsbeer. Hierna ontbijt ik een half uur tot een uur. Mijn vaste pc zit beneden aan de eettafel, dus kan ik meteen aan de studie. Om twaalf uur lunch ik altijd samen met mijn broertjes. Soms met mijn moeder, wanneer ze niet aan het werk is in het ziekenhuis. 

Mijn broertjes en ik chillen met boardgames zoals Risk en we netflixen veel. Mocro Maffia is nu favoriet. In de avond leer ik weer en slaap ik veel later. Ik ben een echt nachtmens. Overdag heb ik te veel afleiding.”

Hoe bevalt het studeren op afstand? Wat gaat goed? 

“De docenten schakelen supersnel en zijn goed bereikbaar. Die ene donderdag was de laatste dag op school en was er onduidelijkheid of we wel of niet dicht zouden gaan. De maandag daarna was meteen het lesmateriaal beschikbaar. Je mag altijd docenten storen via video-overleg. Stel, ik stel een vraag in Microsoft Teams, dan wordt deze veel sneller beantwoord dan via e-mail. En met mijn projectgroep van vijf man heb ik elke ochtend om 10 uur video-overleg.” 

Wat kan beter?

“Ik mis de fysieke lessen. Op school ben ik veel productiever. Normaal volg ik de module-wijzer. Zo weet ik elke week wat te verwachten en te behandelen. De verantwoordelijkheid komt nu helemaal op mijzelf te liggen. Ik ben bang om achter te lopen. Ook is er onduidelijk over de doorgang van de tentamens en welke opdrachten in te leveren. Zo is de school tot 6 april dicht. De dinsdag erna heb ik twee tentamens. Nu weet ik pas zes dagen van tevoren hoe en wat. Echt niet praktisch.” 

Welke vakken volg je nu online? Welke online tools gebruik je nu voor je studie?

“Voor mijn Propedeuse volg ik het vak Bedrijfseconomie. Daarnaast het vak Pro25, het huisvestingsproject ‘instituut gebouwde omgeving’. Vanuit de opleiding kijken we hoe we instituten kunnen optimaliseren. Denk aan de inrichting van werkplekken, maar ook aan de invloed van kleuren en licht op het leergedrag. Chill dat dit nu volledig online kan met Teams.”

Welke onderdelen van je opleiding kun je momenteel niet doen?

“Tentamens. En het vak Hospitality Management. Hier meten we de gastvriendelijkheid van een bedrijf door externe bedrijfsbezoeken, waarbij we films maken. Bedrijven zijn nu minder bereikbaar en je mag niet meer in groepjes van drie studenten samenkomen. Hoe moet een student nu een hele film maken! In overleg kijken we of we nu een verslag kunnen maken als toetsing. Voor de docent lijkt het me ook heel lastig een oplossing te vinden.” 

Wat mis je het meest aan onderwijs op locatie? 

“Mijn vaste leerplek, lekker op mijn eigen instituut. Op school ben ik veel productiever. Ik mis vooral de rust. Vrij van het chaotische thuis...”

Lees ook de andere interviews

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen