English

Verkiezingen Provinciale Staten en waterschappen: stembureau weer aanwezig op locatie Museumpark

15 maart 2019

Op woensdag 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen. Ook voor deze verkiezingen is het mogelijk om op locatie Museumpark van Hogeschool Rotterdam je stem uit te brengen.

Om te stemmen, heb je een stempas en een identiteitsbewijs nodig. Controleer je stempas of je ook op Museumpark je stem mag uitbrengen. Dat ligt voor de Provinciale Staten anders dan voor de drie verschillende Waterschappen binnen Rotterdam.

De hogeschool vindt het belangrijk dat studenten democratisch bewustzijn ontwikkelen en dat zij gebruik maken van hun stemrecht. Het is voor veel studenten de eerste keer dat ze mogen stemmen. De hogeschool haalt het stembureau in huis, om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hiermee sluiten de hogeschool en de gemeente aan bij landelijke initiatieven om het stembureau naar de jongeren toe te brengen.

Provinciale-Statenverkiezing 20 maart 2019

De Provinciale Staten vertegenwoordigen de inwoners van de provincie. Zij bepalen het beleid van de provincie. In Rotterdam gaan we naar de stembus voor de provinciale staten van Zuid-Holland.

Een bijzondere taak van de Provinciale Staten is dat zij de leden voor de Eerste Kamer kiezen. Dit gebeurt vlak na de verkiezing van de nieuwe Statenleden. Met jouw stem voor de Provinciale Staten bepaal je dus indirect de leden van de Eerste Kamer.

Waterschapsverkiezing 20 maart 2019

Door te stemmen bepaal je mee hoe het waterschap belastinggeld besteedt. Een waterschap zorgt voor het waterbeheer in een bepaald gebied. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat er genoeg en schoon water is. En dat inwoners beschermd zijn tegen te veel water. Een waterschap heet ook wel hoogheemraadschap.

In Rotterdam zijn drie waterschappen actief: Hoogheemraadschap van Delfland (ten westen van de Schie), Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (ten oosten van de Schie), waterschap Hollandse Delta (ten zuiden van de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe Maas).

Stemwijzer en meer informatie

Weet je (nog) niet op wie je gaat stemmen? Kijk dan eens naar de stemwijzers. Voor de provinciale staten is dat de stemwijzer.nl en voor de waterschappen kun je terecht op waterschapsverkiezingen.nl.

Meer over de verkiezingen staat op de site van de Rijksoverheid.