Van WdKA naar International Film Festival Rotterdam

Marieke van der Lippe is genomineerd voor de IFFR Found Footage Award

16 januari 2020

Ga jij naar het IFFR? Dan is de kans groot dat je films ziet die gemaakt zijn door oud-studenten van de Willem de Kooning Academie (WdKA). Tijdens het festival gaat The Machine in première, gemaakt door alumna en docent Audiovisueel Marieke van der Lippe. De film is genomineerd voor de IFFR Found Footage Award.

Het interview vindt plaats in de foyer van Kino. Het is er rustig: enkele bezoekers wachten met een kopje koffie op het begin van een voorstelling. Op 22 januari zal het veel drukker zijn op deze plek. Op die dag begint het International Film Festival Rotterdam, één van de grootste filmfestivals ter wereld. Kino is één van de festivallocaties.

Hofleverancier

De Willem de Kooning Academie is hofleverancier van het IFFR. Net als bij eerdere edities zijn er ook dit jaar verschillende films van WdKA-alumni geselecteerd voor het festival. Heeft Marieke een verklaring voor dit succes? “Alle film- en montagefaciliteiten bij Willem de Kooning zijn van topniveau. Hierdoor krijgen studenten hele goede mogelijkheden om films te kunnen maken. Daarnaast heerst er bij de academie een open en creatieve sfeer: studenten worden gestimuleerd om zichzelf te ontwikkelen en ze zijn vrij om te maken wat ze willen.”

Breed palet van mensen

Naast internationaal is het IFFR ook lokaal. Op 24 januari staan Rotterdamse filmmakers bij het festival in de schijnwerpers. Voor deze dag heeft Marieke samen met filmmaker Christiaan van Schermbeek het programma RTM x Off Screen samengesteld. Het programma bestaat uit zes korte films: Hereblack tearsMelt, fever is a blissWho Am I Becoming en Guardian, Tales of Sentience. Waarom hebben ze deze films gekozen?

“We wilden laten zien dat Rotterdam bestaat uit een breed palet van mensen. De filmmakers zijn gevestigd in Rotterdam. Maar ze zijn niet allemaal hier opgegroeid: ze zijn afkomstig uit diverse delen van de wereld”, aldus Marieke.

Willem de Kooning is sterk vertegenwoordigd bij RTM x Off Screen. Drie van de zes films zijn producties van oud-studenten: Here en black tears zijn gemaakt door Robert-Jonathan Koeyers en Melt is gemaakt door Stacii Samidin. In 2018 won Robert-Jonathan met Here de Drempelprijs. Marieke vertelt over deze film: “Here is een prachtige film. Robert-Jonathan combineerde animatie, eigen opnames en materiaal van het internet om een verhaal te vertellen over zijn eigen identiteit.”

Genomineerd

25 januari is een speciale dag voor Marieke: haar film The Machine gaat dan in première waarmee ze is genomineerd voor de IFFR Found Footage Award. Deze prijs wordt uitgereikt aan een filmmaker die op een uitzonderlijke manier gebruik heeft gemaakt van archiefmateriaal.

Marieke legt uit dat ze de film kon maken dankzij haar studie: “Dat is echt Willem de Kooning: je leert over het sublieme, je bestudeert de Romantiek, je leest over Goethe en Caspar David Friedrich. Hierdoor kon ik moeiteloos verbanden leggen en het tekstuele en het visuele over elkaar heen schuiven.”

“De basis van The Machine is een Duits hoorspel gemaakt in 1968 door Georges Perec. In het hoorspel wordt Goethes gedicht Wandrers Nachtlied systematisch geanalyseerd in een poging om de mechanica van poëzie te achterhalen. Het gedicht van Goethe is een ultiem Romantisch werk.”

Marieke vervolgt: “Wij allen zijn nog steeds Romantici. Hoe wij bergen fotograferen, hoe we foto’s maken van de natuur. Dat is nog steeds hetzelfde gevoel: dat je je eindigheid ervaart, dat je je klein zijn ervaart, in de grootsheid van de natuur. Op grond van dat gevoel, dat eigenlijk van vroeger is, heb ik een vertaalslag gemaakt naar nu.”

“In mijn film begin ik met de tekst van het hoorspel, dan ga ik naar de Romantische schilderkunst van Caspar David Friedrich en dan ga ik naar de ervaring van het sublieme: het gevoel van de tijdelijkheid van het leven en de nietigheid van de mens ten opzichte van de natuur. En dan eindig ik met opnames die ik zelf heb gemaakt.”

Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) vindt plaats van 22 januari t/m 2 februari. De kaartverkoop start 17 januari om 20.00 uur. De première van The Machine vindt plaats op 25 januari in zaal 4 van Kino.