Menu
    English

    Terugblik op de openbare lessen van Ivo Vrouwe en Bregje Termeer

    Op 23 januari 2025 stond locatie Museumpark in het teken van een inspirerende middag met zeven workshops, twee openbare lessen en een panelgesprek in de tussenruimte. Lectoren Ivo Vrouwe en Bregje Termeer namen de aanwezigen aan de hand langs de onderwerpen onderwijsontwerp, diversiteit en inclusiviteit.

    Enny Kraaijveld, waarnemend directeur van de dienst Onderwijs & Ontwikkeling, opent de middag en onderstreept het belang van samenwerking tussen onderwijsadvies en de lectoraten: “We trekken samen op om ons onderwijs evidence informed te ontwikkelen” Na haar welkomstwoord verspreiden de deelnemers zich over twee workshoprondes. Ze kunnen onder andere aan de slag met de EDIT-PACK, een tool voor attitudegericht onderwijsontwerp, of deelnemen aan de workshop Omgaan met gevoelige onderwerpen in de klas, waarin een podcast over inclusie, diversiteit en inclusiviteit centraal staat.

    "Door met elkaar in gesprek te gaan en kennis te bundelen, komen wij tot verdieping van het onderwerp."

    Studenten moeten zich gezien voelen
    Na een korte pauze neemt Frans Spierings, directeur van Kenniscentrum Talentontwikkeling, het woord. Met een persoonlijke anekdote benadrukt hij hoe essentieel het is dat studenten zich gezien voelen binnen de hogeschool. “En met dat onderwerp zijn we bij Hogeschool Rotterdam, onder andere binnen deze lectoraten, hard mee bezig.” Vervolgens opent Ivo Vrouwe zijn openbare les, ‘Mensgericht ontwerpen mét en zónder stekker’. Docenten staan voor de uitdaging om studenten betrokken te houden in een snel veranderende en complexe wereld, waarin zij studie, werk en privé moeten balanceren. Hoe zorg je ervoor dat je onderwijs aansluit bij hun behoeften? Door mensgericht onderwijsontwerp, waarbij docenten samen met studenten het onderwijs vormgeven. Door het onderzoeken en ontwerpen van middelen, processen en praktijken wil Ivo docenten professionaliseren en helpen onderwijs te creëren dat relevant is en meebeweegt met de samenleving: “Met wereldgericht onderwijs zetten we niet alleen de student centraal, maar ook de opgaven waar we voor staan in de samenleving.”

    Ruimte voor ontmoeting
    In de derde ruimte, tussen de openbare lessen door, leidt Heleen Elferink een panelgesprek met Ivo Vrouwe, Bregje Termeer, derdejaars student Communication and Multimedia Design Max Hofmeester en Marjolijn Schouten, hoofddocent Inclusie en Versterking Identiteit. Het gesprek draait om het creëren van ontmoetingsruimtes waar studenten en docenten elkaar kunnen vinden. Alle panelleden zijn het erover eens: begrip voor elkaars aanpak is essentieel. Blijven luisteren en samenwerken is daarbij belangrijk—niet naast elkaar, maar mét elkaar.

    Diversiteit en inclusiviteit
    De openbare les van Bregje Termeer draait om het versterken van diversiteit-sensitief handelen in het hoger onderwijs. Hoe kunnen betekenisvolle verschillen worden erkend zonder de gezamenlijke verbinding uit het oog te verliezen? En hoe creëer je als docent een inclusieve leeromgeving waarin iedereen zich welkom voelt en ertoe doet? Termeer: “We werken eraan om binnen Hogeschool Rotterdam iedereen in verbinding te zetten. Elke student moet zich gezien, veilig en vertrouwd voelen. Dit draagt bij aan studentsucces.”

    Symbolen van groei en verbinding
    Tijdens de officiële installatie blikt Hanneke Reuling, lid van het College van Bestuur, terug op een inspirerende en veelzijdige middag. Ze benadrukt de gedeelde kernwaarde van beide lectoraten: “Het leggen van verbindingen, het zoeken van ruimte is een enorm waardevol concept voor de hogeschool en de beroepspraktijk.” Als symbolisch cadeau ontvangen Ivo en Bregje een cheque, waarmee de hogeschool groen heeft geplant - een symbool voor de groei en bloei van de nieuwe lectoraten.

    Na afloop lopen de deelnemers naar buiten met twee openbare les boekjes en een schat aan nieuwe inzichten om toe te passen in hun eigen (onderwijs)praktijk. Klaar om het onderwijs van morgen vorm te geven en samen een stap vooruit te zetten om de veranderingen van de toekomst aan te pakken.

    "Ik kan deze tools direct inzetten voor het beoordelen en aanpassen van mijn lessen."