Team Octopi de grote winnaar tijdens de Immersive Tech Week hackathon

01 december 2022

Drie dagen lang gingen zes multidisciplinaire teams de uitdaging aan tijdens hackathon The Sprint van Hogeschool Rotterdam. De opgaven van de gemeente Rotterdam en TNO waren complex, maar de deelnemers lieten zich niet uit de wind slaan en kwamen met zes geweldige immersive toepassingen terug.

De teams konden zich onderscheiden in drie categorieën: Best use of Immersive Tech, Best answer to the challenge en Most social relevance.

Na een lang en moeilijk overleg keerde de jury terug met de uitslag. Grote winnaar van de hackathon was team Octopi die bij twee categorieën de eerste plek pakten. Winnaar, Tristan van den Heuvel: ‘’De winst voelt absurd en totaal onverwacht aan. Vooral omdat wij het enige team waren dat samengesteld was uit individuen. We zagen elkaar letterlijk op maandag voor het eerst. Uiteindelijk zijn we ondanks de stress ontzettend trots op ons werk. We konden ieders expertise goed gebruiken om tot de winnende oplossing te komen. Misschien dat we ons project verder ontwikkelen, maar nu gaan we eerst genieten van de overwinning.’’

Presentaties

VAR Winkies trapten de presentaties af met hun app PlayAround. De app brengt alle Rotterdamse speelplaatsen in kaart en staat kinderen uit verschillende buurten toe om met elkaar te spelen. Via augmented reality kan je zelfs spelletjes doen waarbij je via je telefoon bloemetjes kan verzamelen voor punten. Ook toont de app veilige routes naar speelplaatsen en laat het kinderen met elkaar chatten. Ze hielden ook rekening met groomers, want die filtert het algoritme eruit.

Digital playground koos dezelfde opdracht maar legde de focus op de ouders en de veiligheid van de kinderen. Dat deden ze met drie pijlers: Inzicht, veiligheid en verbinden. De app toont aan welke faciliteiten je vindt bij elke speelplaats, legt het beheer in de handen van de ouders die op vrijwillige basis konden opletten, en verbindt gemeenschappen door middel van toernooitjes en andere activiteiten. De meest in het oog springende feature was de chatbot. Net als met Siri of Alexa stellen kinderen vragen over speelplaatsen en activiteiten. De chatbot reageert door aan te geven waar ze moeten zijn, wat ze kunnen doen en hoe ze daar komen.

Foto door: Roy Borghouts

Haptic gloves

Dev Maffia was het eerste team dat zich richtte op haptic gloves. Met hun applicatie leer je koken zonder ook maar een eitje te breken. Via de force feedback voelt het namelijk alsof je dat wel doet. Van het breken van een ei tot de hitte van het vuur. Alles voelt alsof je echt in de keuken staat. Maar daar houdt het niet op, want de educatieve toepassingen zijn eindeloos. Denk aan het ontmantelen van een bom of een chirurgische operatie oefenen. Dat kan allemaal vanuit de veiligheid van je eigen huis.

Het tweede team dat zich bezighield met haptic gloves was Octopi. Dat deden ze met hun applicatie HUSLE (Haptic User Interface for Sign language Education) waarmee ze gebruikers via een spel gebarentaal aanleren. De speler komt terecht in een toren waar een kwaadaardige tovenaar heerst. Alleen door zelf de spreuken en de daarbij behorende handgebaren te leren, versla je de tovenaar. Zo is het gebaar voor wind hetzelfde als blazen in gebarentaal.

Augmented Rotterdam

Er staan meer dan duizend bruggen in Rotterdam en die hebben allen onderhoud nodig. Een flinke klus die heel wat tijd en energie vraagt. Team Pontis denkt dat efficiënter in te richten door alle bruggen 3D in kaart te brengen. Door middel van een model gebouwd met LEGO, lieten ze zien hoe ze elk onderdeel van een brug individueel kunnen uitlichten. Op die manier zie je meteen welke kabel aan vervanging of onderhoud toe is.

Het laatste presenterende team was Little Romania. Voor hen was de uitdaging nog groter omdat ze allemaal studeren aan de business school en geen technische achtergrond hebben. Toch ontwierpen ze in drie dagen tijd een hele knap app die het verleden, heden en zelfs de toekomst van Rotterdam bij elkaar brengt. Hun app Roffa Tijd geeft gebruikers de mogelijkheid om te zien hoe Rotterdam er vroeger uitzag. Je hoeft alleen je telefoon te richten op een gebouw en via augmented reality zie je wat er vroeger stond. Gebruikers konden zelfs attributen toevoegen om een kijkje te nemen in een mogelijke toekomst.

De winnaars

Gefeliciteerd Wessel Roelofse  (Games en Interactie Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), Merlijn de Heus (Games en Interactie Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), Jack Jagt  (Stichting Social-Buddy), Gillienne Ys (Human Resource Management Hogeschool Rotterdam), Jizelle Ys  (International Business Hogeschool Rotterdam), Tristan van den Heuvel (RBS Hogeschool Rotterdam) en Sara Rutz (Computer Science ETH Zürich).

Best use of immersive tech Best answer to the challenge Most social relevance
1st place: Octopi 1st place: Digital playground 1st place: Octopi
2nd place: Dev Maffia 2nd place: Winkies 2nd place: Dev Maffia