Studenten krijgen komend collegejaar de beschikking over hogeschool-app

10 juli 2019

“Hoi, je les Designing the user experience 2 begint over 19 minuten in lokaal E102 op Blaak 10. De docent is Raúl Martinez en dit zijn je eerder behaalde cijfers van dit vak: 7,8, 6,5 en 8.” Dankzij een nieuwe app wordt het vanaf volgend collegejaar veel gemakkelijker om inzicht te krijgen in je rooster, cijfers en studievoortgang.

In september lanceert Hogeschool Rotterdam een app, die het studiegemak van studenten bevordert. De belangrijkste gedachte erachter is dat je je volledig op je studie kunt concentreren en niet te veel kwijt bent aan randzaken.

“Laten we roosters als voorbeeld nemen”, zegt Tim Fleumer, digitaal strateeg van de projectgroep StudieNet, die zich binnen Hogeschool Rotterdam richt op de online beleving van studenten en de app ontwikkelt. “Er zijn heel veel roosters, binnen sommige instituten zelfs twaalf. Studenten moeten die allemaal ergens opzoeken en dan overschrijven. Maar even later kan er al een wijziging zijn, die ze niet meekrijgen en dus een les missen. Dat heeft een negatieve invloed op het studiesucces. Dus willen we ervoor zorgen dat ze een app hebben waarin alle informatie staat. Dat is een randvoorwaarde om goed te kunnen leren en studeren.”

Uitbouwen

In het begin zal het vooral om roosters en cijfers gaan, maar de hogeschoolbrede app wordt steeds verder uitgebouwd. Uit pilotprojecten is de afgelopen jaren namelijk gebleken dat studenten al hun informatie die met de hogeschool te maken heeft op één plek willen hebben. Tim: “We voegen steeds meer functionaliteiten toe, zodat de app gaandeweg steeds meer persoonlijke informatie kan geven. Stel dat je een onvoldoende hebt gehaald, dan moet je je gelijk kunnen inschrijven voor de herkansing, zien wat het gevolg is voor de studievoortgang en weten welke docent je kunt benaderen voor meer informatie, et cetera. Een compleet overzicht.”

Collegelid Wijnand van den Brink is dan ook erg tevreden over de komst van de app. De gedachte dat hbo-studenten zelf hun weg moeten zien te vinden, bestempelt hij als ouderwets. “Ze kunnen geen dag zonder hun smartphone. Daarom vind ik dat we als hogeschool hen iets moeten bieden waarmee ze optimaal worden geïnformeerd, zonder dat ze daar op talloze kanalen naar hoeven te zoeken. Onderwijs blijft uiteraard wel mensenwerk. Sociale contacten blijven dan ook bovenaan de lijst staan. Maar de app is een belangrijke stap in de online service aan studenten, die we volledig op hun studie willen laten focussen.”

Bekijk hier de presentatie met daarin een preview van de hogeschool-app: