Studenten kiezen Simon van der Horst als Docent van het Jaar

07 januari 2020

Studenten van Hogeschool Rotterdam hebben Simon van der Horst van de opleiding Social Work uitgeroepen tot Docent van het Jaar. Dinsdag nam hij de grote wisselbeker in ontvangst, die werd overhandigd door zijn student Tim van Leeuwen. Bestuursvoorzitter Ron Bormans voegde daar een gepersonaliseerde trofee aan toe, die Simon voor altijd op de schoorsteenmantel mag zetten.

“Ongelooflijk, dit had ik totaal niet verwacht”, aldus de docent, die aan het begin van dit jaar nog in de jeugdzorg werkte. “Ik ben hier pas sinds april en sta nu al met deze prachtige prijs in mijn handen. Dat is mede te danken aan de geweldige studenten uit mijn klas en de hulp die ik van collega’s krijg. Op naar nog heel veel mooie jaren op Hogeschool Rotterdam!”

'We houden van jou"

Zijn studenten komen superlatieven tekort om te beschrijven waarom ze Simon als Docent van het Jaar zien. “Hij geeft actief les en geeft veel voorbeelden uit de praktijk, vooral dingen die hij zelf heeft meegemaakt als social worker in een crisisteam. Hij deelt veel over zijn eigen leven, waardoor het voor ons ook gemakkelijker is om open te zijn en veel te delen. Thank you Simon, we houden van jou”, schrijft een van de studenten in de motivatiebrief.

Een ander voorbeeld: “Hij geeft altijd vrolijk les. Ondanks dat hij een motorongeluk heeft gehad, staat hij hier toch weer blij les te geven. Simon, je bent een topper. Ik zou willen dat al mijn docenten zoals jij waren.”

Waardering

Tim, die de wisselbeker aan zijn docent mocht overhandigen, sluit zich volledig aan bij alle lovende kritieken. Ook hij is dolblij dat Simon zijn docent is. “Dat raakt me echt”, zegt de winnaar. “Tussen de regels door merk ik af en toe best dat studenten waarderen wat ik doe, maar deze vorm van waardering heb ik nog nooit gehad.”

En dat is waar de verkiezing precies om draait, zegt Willemijn den Herder van de studentengeleding van de Centrale Medezeggenschapsraad (SGMR), die de jaarlijkse verkiezing organiseert. “De waardering die docenten verdienen wil nog wel eens ondersneeuwen. Door elk jaar deze wisselbeker uit te reiken willen we dat doorbreken en docenten en hun team laten weten dat hun werk heel erg wordt gewaardeerd door studenten.”