Studenten helpen studiekiezers dankzij live Q&A op Instagram

14 mei 2020

Om studiekiezers antwoord op hun prangende vragen te geven, organiseert Hogeschool Rotterdam live Q&A’s via Instagram. Telkens zijn twee studenten tussen de 30 en 60 minuten beschikbaar om ervaringen over hun opleiding te delen en vragen te beantwoorden.

Ze vond het best een beetje spannend. Eva de Klerk was nog nooit live gegaan op Instagram, maar nu was het toch echt zover. Als ambassadeur van de opleiding Communicatie had ze zich samen met studiegenoot Jeska Baks aangemeld om vragen van studiekiezers te beantwoorden. Op vrijdag 8 mei drukte ze stipt om 15:00 uur op ‘live’ van het officiële Instagramaccount van de hogeschool.

“Ik vroeg me van tevoren vooral af of er überhaupt wel mensen zouden kijken”, zegt tweedejaars Eva. “En ik was benieuwd of het me zou lukken om Jeska toe te voegen aan het livegesprek. We hadden weliswaar een training gehad, maar als je iets voor het eerst doet, hoop je maar dat het goed gaat. Gelukkig werkte alles zoals het moest werken. Nadat we onszelf hadden voorgesteld en de eerste vragen binnenkwamen, was de spanning eraf.”

De kijkers wilden vooral van het duo weten waarom ze voor Communicatie hebben gekozen, wat de leukste kanten van de studie zijn, hoeveel uur ze per week bezig zijn met hun studie, wat voor invloed de coronacrisis heeft op het onderwijs, et cetera.

Eva: “Ik heb ook een webinar verzorgd en ik merk dat dit laagdrempelige manieren zijn voor studiekiezers om meer te weten te komen over een opleiding. Tijdens ‘gewone’ open dagen op locatie merk ik dat vooral ouders vragen stellen en de jongeren het soms lastig vinden om op een student of docent af te stappen met dingen die ze willen weten. Nu kunnen ze vanachter hun schermpje hun vragen stellen.”

Elke dag = open dag, luidt het credo van Hogeschool Rotterdam sinds het uitbreken van de coronacrisis. Op hr.nl/opendag staat een soort festivalschema met daarop alle activiteiten vanuit de verschillende opleidingen: webinars, online proeflessen en dus ook de live Q&A’s. Op die manier kunnen studiekiezers – ondanks het ontbreken van een open dag op locatie – toch een afgewogen keuze maken en zich voor 1 juni inschrijven voor een opleiding.

“Ik hoop dat we met onze live Q&A meer duidelijkheid hebben kunnen geven over wat onze opleiding inhoudt”, zegt Dylan Starrenburg, tweedejaars Watermanagement. De vragen die hij en studiegenoot Lieneke Neele op zich afgevuurd kregen, vond hij heel herkenbaar. “Het waren vragen die ik zelf ook had toen ik me aan het oriënteren was. Wat houdt Watermanagement precies in? Welk beroep kun je er later mee uitoefenen? Welke vakken krijg je tijdens de opleiding? Werk je veel in projectgroepjes? Ik vond het erg leuk om op deze manier te vertellen over waarom mijn opleiding zo leuk is. In het begin voelde het vreemd om tegen mijn beeldscherm te praten, maar op een gegeven moment was ik eraan gewend. Hopelijk heb ik anderen geïnspireerd om ook Watermanagement te gaan doen.”

Studiekiezers hoeven hun vragen niet per se tijdens de Live Q&A te stellen. Ze kunnen achteraf ook nog een dm naar het account van de opleiding sturen. Dylan: “Op die manier hebben we best nog wat vragen kunnen beantwoorden. Zelf praat ik liever face to face met iemand, maar dit is een prima oplossing zolang we niet met grote groepen bij elkaar mogen komen in de gebouwen van de hogeschool.”

Ook als er op een gegeven moment weer open dagen op locatie georganiseerd kunnen worden, moet de hogeschool vasthouden aan de webinars en Q&A’s, vindt Communicatiestudent Eva. “Een open dag is best tijdrovend, zeker als je meerdere opleidingen of hogescholen wilt bezoeken”, zegt ze. “Dan lijkt het me goed als studiekiezers zich eerst online kunnen oriënteren, zodat ze daarna gerichter een ‘echte’ open dag kunnen bezoeken. Als ze maar een goede keuze kunnen maken.”

Kijk op de speciale open dag-pagina voor alle activiteiten vanuit onze opleidingen.