Sneller naar de hogeschool dankzij nieuwe busverbinding

08 april 2024

Dankzij de nieuwe busverbinding tussen Rotterdam-Noord en Rotterdam-Zuid zijn onze locaties Academieplein, Rochussenstraat en Museumpark sinds maandag 8 april beter en sneller bereikbaar. Daarnaast zorgt de nieuwe route van bus 44 voor minder drukte in de metro naar (de door onze studenten en medewerkers veelgebruikte) halte Dijkzigt.

Bus 44 rijdt nu zes keer per uur van Noord naar Zuid en stopt bij halte Dijkzigt. Door de nieuwe route ben je vanaf Centraal Station in zo’n zeven minuten bij de hogeschool.

“In een populaire stad die almaar groeit, behalve in vierkante meters, moeten we slimme keuzes maken om de schaarse ruimte optimaal te gebruiken. Slimme OV-verbindingen die Rotterdammers snel van en naar belangrijke locaties brengen zijn dan cruciaal”, aldus Mobiliteit-wethouder Vincent Karremans. “Bus 44 rijdt direct, schoon en snel en brengt je in luttele minuten van Zuidplein naar Rotterdam CS en terug. Zonder overstap, grotendeels op de vrije rijbaan van de Maastunneltraverse en langs belangrijke trekpleisters als Hogeschool Rotterdam, Erasmus MC en Ahoy. Het heeft wat pijn en moeite gekost, maar eindelijk is het dan zover. Met bus 44 hebben we een mooie vernieuwde lijn die bewoners, studenten en bezoekers op beide oevers van de stad verder met elkaar verbindt.”

Verbinding

Buslijn 44 is onderdeel van een hoogwaardig OV-traject dat uiteindelijk alle delen van Rotterdam met elkaar verbindt. Deze buslijn is de eerste stap, in het westelijk deel van de stad. In de toekomst loopt de verbinding per tram door van Zuidplein naar het nieuwe Stadionpark via de derde stadsbrug en de Oostflank naar Kralingse Zoom.

Bus 44 draagt ook nog eens bij aan het verminderen van de drukte in de metro tussen Rotterdam Centraal en Beurs en Zuidplein. Deze bus betekent vooral een betere verbinding voor studenten, bezoekers en medewerkers van Erasmus MC en de Hogeschool Rotterdam en de toekomstige Cultuur&Campus. Ook bewoners van Zuid en Little C en toekomstige bewoners van Parkhaven profiteren van deze snellere verbinding. Bus 44 is 100 procent elektrisch en draagt daarmee bij aan een betere luchtkwaliteit.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de nieuwe busverbinding op de website van de RET.