Regiegroep werkt aan plan voor betere aansluiting Caribische studenten

09 september 2021

Een breed samengestelde regiegroep werkt momenteel een plan van aanpak uit om Caribische studenten beter te laten aansluiten op het hoger onderwijs in Nederland. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft Onderwijsminister Van Engelshoven dat ze het plan in het voorjaar van 2022 hoopt te presenteren.

Studenten uit het Caribisch gebied lopen tegen een aaneenschakeling van obstakels aan als ze in Nederland komen studeren. Niet alleen de kloof tussen het onderwijs op de eilanden en het onderwijs in Nederland is groot, ook bureaucratische zaken zoals het aanvragen van een BSN-nummer en het afsluiten van een ziektekostenverzekering. Cultureel zijn de verschillende eveneens groot en ook de taal vormt vaak een hindernis. Het gevolg is dat een groot deel van de Caribische studenten hun studie hier niet afmaakt.

De Nationale ombudsman trok hierover eind 2020 aan de bel, waarna Hogeschool Rotterdam begin 2021 het voortouw nam om samen met andere betrokken partijen tot een betere aanpak te komen. Bijvoorbeeld door in de laatste fase van het onderwijs op de eilanden al in contact te komen met de studenten, zodat ze zich beter kunnen voorbereiden op een studie in Nederland en wat daar nog meer bij komt kijken.

Goed georganiseerd plan

Betrokken hogescholen en universiteiten, met steun van de Vereniging Hogescholen en de Vereniging van Universiteiten stelden daarom gezamenlijk voor een regiegroep op te richten, die sturing geeft aan de ontwikkeling en uitvoering van een goed georganiseerd plan van aanpak waarin een goede aansluiting voor Caribische studenten in Nederland centraal staat. Onze bestuursvoorzitter Ron Bormans is voorzitter van de regiegroep. Nicole Spellen, werkzaam als studentdecaan aan de Hogeschool van Amsterdam, treedt op als projectleider.

“De werkzaamheden van de regiegroep en de onderliggende projectstructuur zijn gestart”, schrijft Van Engelshoven in haar brief aan de Kamer. “Er is gekozen voor een brede samenstelling. Juist met het oog op de in alle onderzoeken benadrukte noodzaak van samenhang en samenwerking is het van groot belang dat alle betrokken partijen aan beide zijden van de oceaan goed zijn aangesloten. In de komende maanden zal de regiegroep haar voorstellen uitwerken en aanbieden aan de vier onderwijsministers van het Koninkrijk. In het belang van de Caribische studenten zullen we spoedig tot stappen komen om hun studiesucces te vergroten. Over de voorstellen, de keuzes en besluitvorming in het Vierlandenoverleg en de eerste resultaten van deze aanpak wordt u in het voorjaar van 2022 geïnformeerd.”

Warmere overdracht

Hogeschool Rotterdam trekt relatief veel Caribische studenten. Bestuursvoorzitter Ron Bormans hoopt dat voor hen een goede basis wordt gelegd, zodat de kans op succesvol studeren groter wordt. “De overgang van de eilanden naar Nederland moet veel meer geleidelijk én warmer kunnen en we zouden het mooi vinden als we in de laatste fase van het onderwijs op de eilanden al aanwezig zijn om onder andere aan taalbeheersing te werken en indringend over studiekeuze te kunnen praten. Elk onderzoek laat zien hoe belangrijk het is de keuze zo bewust mogelijk en goed geïnformeerd te maken. We zien helaas nu te vaak dat studenten van studie wisselen als ze eenmaal hier zijn. Als we eerder in contact kunnen komen, zijn we ook bereid om die jonge mensen met al die vreselijke  bureaucratie te helpen. Dan pas hebben jonge mensen een kans. Het is knap dat veel mensen het wel redden als je ziet met welke obstakels wij hen nu opzadelen. Dat moet anders, op de eilanden zelf, maar om te beginnen hier in Nederland.”