‘Mooi dat bedrijven aan de slag gaan met onze bevindingen’

Winnaars Circular Harvest vinden het belangrijk om praktijkgericht onderzoek te doen

05 februari 2024

De afvalberg van een ziekenhuis verkleinen en van het afval van een bouwbedrijf verkoopbare producten maken. Het is niet voor niets dat deze twee projecten in de prijzen vielen tijdens de Dag van Praktijkgericht Onderzoek. “Echt gaaf om nu al impact te maken.”

Stephan Haaksema vond het prachtig om een half jaar lang als student Bedrijfskunde onderzoek te doen in het Diagnostisch Kernlaboratorium van het Erasmus MC. Vanuit de minors Circular Maker en Leadership for Circular Transition deed hij samen met tien andere studenten van de opleidingen Bedrijfskunde, Commerciële Economie Creative Marketing & Sales, Industrieel Project Ontwerpen, Technische Bedrijfskunde, Chemie en Bouwkunde onderzoek naar de afvalstroom van het ziekenhuis.

Schokkend
    “We wilden eerst inzicht krijgen in het afval en de bijbehorende CO2-uitstoot, en dat was best schokkend”, zegt Stephan op Circular Harvest, een expositie op de Dag van Praktijkgericht Onderzoek met twaalf circulaire projecten die zijn ontstaan uit de circulaire minoren van Hogeschool Rotterdam. “Er blijkt heel veel onnodig afval te zijn. Zo zijn er reageerbuisjes die veel te groot zijn voor wat ermee gebeurt. Als ze bepaalde machines anders zouden afstellen, zouden die buisjes twee keer zo klein kunnen zijn. Dat scheelt dus al de helft aan afval. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Als je dat in kaart brengt, is de eerste stap naar een minder grote afvalberg gezet.”

Stephan (tweede van rechts op de foto) en zijn medestudenten kregen in het Erasmus MC regelmatig te horen dat bepaalde producten worden gebruikt ‘omdat we dat nu eenmaal gewend zijn’. Dus is bewustzijn en draagvlak voor verandering creëren onder medewerkers ook een belangrijk onderdeel van de transitie. Stephan: “We kregen vanuit het ziekenhuis heel positieve reacties. Dat laat het nut van praktijkgericht onderzoek zien.”

Tijdens de Dag van Praktijkgericht Onderzoek werden Stephan en de rest van zijn team gekroond tot winnaars van de Circular Harvest-vakjuryprijs. De student Bedrijfskunde lachend: “Het is een mooie waardering voor ons onderzoek, we hebben er zes maanden keihard voor gewerkt. Mooi dat het Erasmus MC aan de slag kan met onze bevindingen.”

Mooi cirkeltje
    Ook het team Residual Waste Product viel in de prijzen. Sil Verschure en zijn medestudenten van de minor Circular Maker kregen de meeste stemmen van de bezoekers en legde beslag op de publieksprijs. Het vijftal studenten van de opleidingen Industrieel Product Ontwerpen, Chemie en Civiele Techniek deed onderzoek naar het afval van een kunststofverwerkend bedrijf dat aan bouwbedrijven levert. “Daar hebben ze te maken met heel veel afval dat wordt verbrand. We hebben drie manieren onderzocht waarop ze van hun afval verkoopbare producten kunnen maken. In plaats van dat het in de verbrandingsoven belandt, gaat het nu over de toonbank of wordt het meegenomen in hun eigen productieproces. Een mooi cirkeltje…”

Sil (links op de foto hieronder) vindt het prachtig om tijdens zijn studie al midden in de praktijk bezig te zijn. “Ik leer het meest van gewoon doen, met mijn handen werken. De meeste tijd heb ik dan ook in de werkplaats doorgebracht. Materialen in mijn handen, met de machines bezig zijn; heerlijk. En dan ook nog op een circulaire manier impact maken. Ik kan niet meer niet-circulair denken.”