Koffie, croissants en een dynamisch ondernemerschapsonderwijs

Ontbijtsessie WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid

09 juli 2019

Vanuit verschillende opleidingen van Hogeschool Rotterdam komen er steeds meer initiatieven om ondernemende studenten te vangen en ondernemerschap te stimuleren. Dat is mooi, want ondernemerschapsonderwijs draagt bij aan het vinden van cross-overs tussen verschillende opleidingen en stimuleert studenten bij het opzetten van innovatieve startups.

De WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid wil deze initiatieven ondersteunen en helpen accelereren. Woensdag 3 juli organiseerde de WERKplaats een ontbijtsessie voor collega’s van Hogeschool Rotterdam die bezig zijn met ondernemerschapsonderwijs of daarin geïnteresseerd zijn. Op de vroege ochtend verzamelden lectoren, docenten en onderzoekers zich in de Hide-Out ruimte van Creative Factory om zich te buigen over initiatieven die bijdragen aan dynamisch ondernemerschapsonderwijs.

In deze ontbijtsessie is er een blik geworpen op ondernemerschapstrajecten die draaien en scenario’s die verdere ontwikkeling behoeven. Er is gesproken over de pijn-, knel- en aandachtspunten, maar ook over de successen van ondernemerschapsmodules en -trajecten die afgelopen jaar opgezet of aangepast zijn en nu hun vruchten beginnen af te werpen.

Er lopen veel initiatieven. Enkele voorbeelden zijn:

• Minor Rotterdam Runway: de minor Rotterdam Runway van Joeri van den Hoek. Een minor waar innovatieve startups elke week targets halen, alternatieve toetsing kennen en vrijgesteld worden van randzaken die je op hogescholen tegenkomt.
  • Ondernemersloket: de afgelopen maanden heeft onderwijsmanager Berry Andeweg zich gestort op de ontwikkeling van een centraal (digitaal) ondernemersloket waarin vraag en aanbod tussen studentbedrijven, hun coaches en docenten bij elkaar moeten komen.
  • Topondernemersregeling: een klein aantal leden van Kenniscentrum Business Innovation zijn aan het onderzoeken hoe een topondernemersregeling zou kunnen werken. Dat zou gaan om een traject waarin studenten met een ondernemersstatus een alternatief traject kunnen volgen net zoals dat aan topsporters wordt aangeboden.

Uitdagingen

Er zijn wat hobbels en uitdagingen in de sessie naar boven gekomen. Hoe motiveer je studenten eigenlijk tot ondernemen? De écht ondernemende student is immers vaak minder bezig met onderwijs of school.

Ook de toelating van studenten in ondernemerstrajecten is een obstakel. Wanneer is een student ondernemer? Als deze KvK is ingeschreven? Een gaaf idee heeft of een team heeft samengesteld? Als deze economische waarde heeft of sociale impact? En, wat maakt iemand eigenlijk tot een “topondernemer”? En, als we die toppers dan eindelijk in trajecten hebben zitten, dan mag daar wat de aanwezigen betreft veel meer aandacht aan gegeven worden.

Binding met Hogeschool Rotterdam

Het vieren van grote en kleine successen van (ondernemende) studenten is essentieel voor de binding met het merk Hogeschool Rotterdam. Meer dynamiek, meer innovatie en meer trots worden de codewoorden voor schooljaar 2019/2020.

Toekomstplannen

In het nieuwe schooljaar organiseert de WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid weer een aantal sessies en evenementen waar iedereen van harte voor is uitgenodigd.

Wilt u graag uitgenodigd worden voor deze evenementen, stuur dan een email naar weimk@hr.nl en u wordt toegevoegd aan de gastenlijst.

Voor meer informatie, toelichting of opmerkingen, contact:

• Marieke van der Weiden MA (Projectleider WERKplaats Nieuwe Bedrijvigheid), weimk@hr.nl.