"Je hoeft het niet alleen te doen"

Ontmoet je medestudenten en leer de hogeschool kennen

10 september 2020

We zijn weer begonnen! Met de start van het schooljaar is ook het Ochtendritueel weer gestart. Nog steeds is een groot deel van de lessen online. Heb je moeite om structuur in je dag te brengen of focus te houden? Doe dan mee en start de dag met een opdracht aan jezelf. Weet je nog niet goed wat je kunt verwachten op de hogeschool, dan is er ook de Samen Weg-Wijs bijeenkomst. Beide vinden online plaats.

Paula van Galen en Leonie van Staveren van Studentenwelzijn zijn met hun afdeling inititatiefnemers van het Ochtendritueel. Paula: “Aan het begin van de periode dat we overgingen naar online onderwijs merkten we dat het studenten soms moeite kost om hun weg te vinden in de nieuwe situatie. Je ziet dat ze het contact missen met medestudenten en het is lastiger zichzelf te motiveren en aan de slag te gaan. Daarom zorgen we voor een moment om contact te hebben met andere studenten, een startmoment in de ochtend waarop je je vragen aan elkaar en aan ons kunt stellen.”

Vragen over je studie of gewoon kletsen

Leonie: “Het kan ook zijn dat je gewoon je ei kwijt wil. Als je weinig mensen spreekt, of je met de mensen in je omgeving niet kunt praten over je studie of je leven als student eruit ziet, wil je misschien graag even een praatje maken met mensen die daar wél alles van weten. We stellen in het ochtendritueel altijd een paar vragen, bijvoorbeeld ‘wat wil je vandaag absoluut gedaan hebben?’. Daarmee leg je jezelf een taak op waaraan je je kunt vasthouden.”

“Meestal zijn we met een kleine groep”, zegt Paula. “Sommige mensen zien we elke dag maar na een tijdje hebben ze zelf een bepaalde routine gevonden en dan komen ze minder. We krijgen ook wel de vraag of het ochtendritueel bij elke opleiding georganiseerd kan worden. Daar zitten voordelen aan maar studenten geven aan het ook heel fijn te vinden als mensen van een totaal andere opleiding met hetzelfde blijken te worstelen. Je bent niet de enige en je hoeft het niet alleen te doen!”

Wat moet je doen als je wilt meedoen met het Ochtendritueel? Leonie: “Wees welkom! Wat moet je daarvoor doen? Je meldt je aan in Microsoft Teams voor de groep ‘Ochtendritueel’ met code 7vyd6tp. Als je lid bent kun je maandag t/m donderdag om 9.00 uur deelnemen. Het duurt officieel een half uur maar meestal iets langer. Als het erg druk wordt kunnen we opsplitsen in twee groepen.”

Nieuw op de hogeschool? Samen Weg-Wijs

Voor studenten die dit jaar voor het eerst aan onze hogeschool studeren is er de online bijeenkomst Samen Weg-Wijs. Paula: “Het is vaak erg wennen, niet alleen de lesstof, maar ook al die nieuwe systemen waar je mee moet leren werken. Wat doe je met Osiris? Hoe werkt HINT? Verder komen bijvoorbeeld studievaardigheden aan de orde. Hoe maak je een planning, hoe pak je het aan als je een stuk moet schrijven? Onze peercoaches, dat zijn ouderejaars die helpen met begeleiden, laten zien hoe zij te werk gaan.

Dit alles kun je verwachten op de bijeenkomsten op dinsdagmiddag om 16.30  uur. Ook hiervoor kun je je aanmelden in Microsoft Teams, de code is cka2vg0. We zien je graag! Trouwens, over zien gesproken, we hebben graag dat je je camera aanzet, maar mocht dat een drempel voor je zijn, dan hoeft het niet per se. En ook dit vragenhalfuurtje is een mooi moment om medestudenten te leren kennen.”

Leonie besluit: “Als we weer op locatie werken kun je bij ons binnenlopen, maar in feite kan dat nu ook. Je kunt ons tijdens deze inbelmomenten vragen  stellen, maar je mail ons ook een mailtje sturen op studentenwelzijn@hr.nl.”