Indrukwekkende verhalen tijdens bezoek minister Helder aan STERKplaats

11 maart 2024

Mensen met een verstandelijke beperking moeten als ervaringsdeskundigen een grotere rol krijgen in de ontwikkeling van zorgtechnologie. Dat was de gemeenschappelijke conclusie tijdens een bezoek van Volksgezondheid, Welzijn en Sport-minister Conny Helder aan de STERKplaats van Hogeschool Rotterdam.

Jasper dirigeert zijn elektrische rolstoel naar voren en kijkt zijn toehoorders lachend aan. Zonder dat hij zijn mond beweegt, is er een stem te horen. “Hallo, ik ben Jasper, aangenaam. Ben ik voor iedereen te verstaan”, vraagt hij. Of liever gezegd: vraagt zijn spraakcomputer.

“Ik ga iets vertellen over de technologie die ik in het dagelijks leven gebruik, zoals dit apparaat als mijn stem. Ik gebruik het elke dag intensief. Als ik dit niet had, werd ik angstvallig stil. Zonder mijn spraakcomputer kan ik écht niet. Ga maar na hoe vaak je je stem gebruikt. Ik heb hersenbloeding gehad, waardoor ik niet meer kan praten. Tijdens mijn revalidatieproces maakte ik kennis met verschillende manieren van communiceren, zoals een blaadje met de letters van het alfabet die ik kon aanwijzen om een woord te vormen. Maar uiteindelijk ben ik en bij de spraakcomputer. Punt!”

Jasper vertelt zijn verhaal tijdens het bezoek van minister Conny Helder (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) aan de STERKplaats op locatie Rochussenstraat van Hogeschool Rotterdam. In de STERKplaats worden mensen met een verstandelijke beperking opgeleid tot ervaringsdeskundigen in de zorgsector. Studenten van de zorgopleidingen en Social Work kunnen op hun beurt midden in de praktijk van de STERKplaats ervaring opdoen.

De STERKplaatsen (totaal elf in Nederland) zijn een initiatief van VWS en LFB, de belangenvereniging door en voor mensen met een verstandelijke beperking. Tijdens het bezoek van minister Helder stond vernieuwende technologie in de zorg centraal. Naast Jasper vertelde onder andere Theo over hoe technologie zijn leven een stuk aangenamer maakt. Met een kastje om zijn nek kan hij bijvoorbeeld zijn gehoorapparaat en telefoon bedienen.

De VWS-minister. “Dankzij dit soort kleine dingetjes vinden mensen veel gemakkelijker aansluiting bij de maatschappij. Er gebeurt al veel op dit gebied, maar we kunnen nog veel meer doen om het samen nog veel beter te doen wat betreft zorgtechnologie.”

Daarom is de LFB gestart met twee projecten: Techno…logisch toch?! en Technologie Scouts. Ervaringsdeskundige Tim (derdejaars STERK-student bij Hogeschool Rotterdam) is zo’n scout, die onderzoekt hoe mensen met een beperking betrokken kunnen worden bij de ontwikkeling van zorgtechnologie. “Ontwikkelaars zeggen vaak dat ze ervaringsdeskundigen willen raadplegen, maar dat ze niet weten waar ze ons kunnen vinden. Bovendien is het voor hen een drempel om mensen met een beperking in dienst te nemen, omdat ze bang zijn dat het ontwikkelproces daardoor langzamer verloopt en daardoor duurder wordt. Terwijl wij toch degenen zijn die weten waar zorgtechnologie aan moet voldoen om ons leven te verrijken.”

Ook onze bestuursvoorzitter Sarah Wilton-Wels was aanwezig bij de bijeenkomst, die door haar werd gestart met een warm welkom voor de gasten op onze locatie voor de zorgopleidingen. Luisterend naar de indrukwekkende verhalen van de ervaringsdeskundigen kon ze concluderen dat het werk van de LFB en de STERKplaats perfect aansluit bij twee van de vier thema’s, die in de Strategische Thema’s zijn opgenomen. Bij Vitale Gemeenschap draait het om het verkleinen van onderwijs-, gezondheids-, welvaart- en welzijnsverschillen en het vergroten van maatschappelijke participatie. Bij Slimme en sociale stad gaat het om het verantwoord digitaliseren en ontwerpen van productieprocessen, dienstverlening en infrastructuur in en rondom de stad.

“Ik vind het prachtig om te horen hoe mensen met een verstandelijke beperking hier opgeleid worden tot ervaringsdeskundige, om op die manier een mooie rol in de maatschappij te kunnen vervullen”, aldus Wilton-Wels. “Iedereen verdient zo’n kans. Als ik de verhalen over de STERKplaats hoor en lees vóél ik gewoon de binding met de stad. Die vormen we samen, niemand uitgezonderd. Onze studenten zijn dolenthousiast over de samenwerking met de studenten van de STERKplaats. Als er iets nieuws op het programma staat, springen ze letterlijk op om aan de slag te gaan. Laten we onze kennis en ervaring op dit gebied vooral veelvuldig blijven delen, dan maken we elkaar en de wereld om ons heen alleen nog maar krachtiger.”