'Ik kies voor techniek, want ik wil met Max Verstappen werken'

18 maart 2019

Het is donker in de RDM Onderzeebootloods. Alleen in het midden van de enorme ruimte en bij de zeven zeecontainers zorgen gekleurde lichtstralen voor goed zicht. Er klinkt spannende muziek. Alsof we midden in een aflevering van Wie is de Mol? zijn beland.

Jongeren in witte laboratoriumjassen rennen druk heen en weer, want er moet een ernstig probleem worden opgelost. Door een cyberaanval is de stroom uitgevallen en er is maar voor een uur noodstroom voorhanden. Door het volbrengen van verschillende missies kunnen de jongeren uit het voortgezet onderwijs ervoor zorgen dat de Rotterdamse haven en de stad weer van stroom worden voorzien.

Aquabot

Bijvoorbeeld door in een van de containers met een soort PlayStation-controller een onderwaterrobot te besturen, waardoor op de laptop in de container zichtbaar wordt welke cijfers en letters onder drijvende pallets staan. Is de code goed? Dan zien de kinderen op hun tablet de volgende missie verschijnen.

‘Volt Cycle’ verschijnt er in beeld. Door keihard te fietsen, wordt er energie opgewekt om uiteindelijk de boel weer aan de praat te krijgen. “Deze opdracht vind ik het leukst”, zegt de 12-jarige Robbie Tuinder. Hij is een van de 300 vmbo-, havo- en vwo-leerlingen die een bezoek brengen aan TechMission010 van het HighVoltage-LAB. Het evenement is een initiatief van de gemeente Rotterdam, RDM Rotterdam en Hogeschool Rotterdam. Deze partijen willen meer jongeren enthousiasmeren voor een techniekopleiding, omdat er in deze sector veel vraag is naar personeel.

“Ik vind het lekker om hard te fietsen, dus dan is het mooi als je er ook nog eens stroom mee kunt opwekken”, lacht Robbie, die dol is op techniek. “Ik ben er al best veel mee bezig, omdat je mooie dingen kunt maken. Zo ben ik een barbecue in elkaar aan het lassen. Dat is best wel vet. Ik wil later sowieso iets met techniek doen. Het liefst wil ik in de Formule 1 werken om bijvoorbeeld de banden te verwisselen. Hopelijk racet Max Verstappen dan nog, want ik wil bij hem in het team.”

'Ook voor meisjes!'

Danja Bronwasser (12) is er nog niet helemaal uit wat ze later wil worden. Maar dat ze straks een techniekstudie kiest, staat als een paal boven water. “Er wordt wel eens gezegd dat techniek alleen maar iets voor jongens is, maar dat is echt onzin. Wij vinden het ook mooi om te bedenken hoe iets in elkaar zit en om het dan ook echt te bouwen. En als het niet lukt, moet je op zoek naar hoe het wel kan. En het is niet alleen leuk, met een techniekopleiding kun je ook makkelijk een baan vinden. Dus vertel ik tegen vriendjes en vriendinnetjes vaak dat ze ook die kant op moeten gaan.”

In het midden van de Onderzeebootloods klinkt plots een keihard geluid en er schiet een soort bliksemschicht omhoog. Dankzij de vervulde opdrachten van de leerlingen doet de stroom het weer. De ruimte wordt gevuld met hard gejuich. Enthousiast lopen de kinderen naar buiten voor de debriefing.

“Hier kunnen de deelnemers even stoom afblazen en de foto’s bewonderen die tijdens de missies onopgemerkt van ze zijn gemaakt. We bespreken met welke technieken ze nu eigenlijk hebben gewerkt en welke skills, vakken, opleidingen en banen daarbij passen”, aldus Willemijn Phielix, projectleider van TechMission010. “Het is hard nodig dat meer jongeren de technieksector instromen en tijdens hun middelbareschooltijd voor een technisch profiel kiezen.  Daarom willen wij iets neerzetten waarbij jongeren écht ervaren wat het inhoudt. Het moet impact hebben en de emotie raken. Op die manier is de kans groter dat zij enthousiast worden en daadwerkelijk voor een technisch profiel kiezen.”

Danja heeft er nog eens goed over nagedacht. Ze is er eigenlijk toch wel uit welke richting ze op wil: “Ik ga ooit iets met robots doen!”

Klik hier voor alle techniekopleidingen van Hogeschool Rotterdam.