Honours-studenten en -docenten organiseren Waddenzee Zomerlab

08 juli 2022

Een groep Honours-studenten en -docenten van Hogeschool Rotterdam, Avans Hogeschool, Hanze Hogeschool, NHL-Stenden Hogeschool, Universiteit Utrecht, Wageningen Universiteit en de Technische Universiteit Eindhoven gaat van 16 tot en met 23 juli een week de Waddenzee op. Ze organiseren workshops op diverse locaties van het Waddengebied. Tijdens het Waddenzee Zomerlab maken de studenten kennis met de oneindigheid en de natuur op het wad.

De week wordt gesponsord door De Alliantie, een samenwerking van de TU/e, WUR, UU en UMCU en door de Waddenacademie. Elke instelling en de deelnemers dragen bij in de kosten.

Inspiratie

De initiator Ron Weerheijm (Hogeschool Rotterdam) heeft zich laten inspireren door een soortgelijk Amerikaans project “Partners in the park”. Bij dit project komen Amerikaanse studenten in aanraking met de grote Amerikaanse natuurparken en helpen zij de onderzoekers met experimenten in deze gebieden. Om de Nederlandse studenten kennis te laten maken met de natuur die ons land rijk is, is de keuze op de Waddenzee gevallen.

De Waddenzee is als locatie gekozen vanwege haar weidsheid en oneindigheid. Ook is dit een groot en jong natuurgebied wat steeds in beweging is. Er zijn veel verschillende soorten dieren en andere natuurlijke invloeden die op hun eigen manier een stempel drukken op het Waddengebied. Daarnaast is de mens ook veelal aanwezig om dit gebied te exploiteren. Dit zorgt voor veel veranderingen in dit gebied en roept de vraag op of dit gebied de aanwezigheid van de mens wel aankan.

De week

Voordat de Honours studenten en docenten op 16 juli vanuit Harlingen vertrekken, maken ze kennis met de schipper en krijgen ze uitleg over de veiligheid aan boord van het schip. Dan vertrekken de honours studenten en docenten naar de eerste bestemming: Texel. Waar het schip na Texel heen gaat is nog onbekend, wind en getij hebben grote invloed op de route. Tijdens deze week zullen de studenten wel de eilanden aan de diepe westkant van de Waddenzee bezoeken, maar wordt zeker ook het ondiepere oostelijke deel van de Waddenzee niet overgeslagen. Op 23 juli komen de studenten, vol met verhalen en nieuwe kennis, weer terug in de haven van Harlingen.

De workshops die de studenten voorbereiden staan in het teken van de verschillende aspecten van de Waddenzee. Tijdens deze workshops zijn zij zelf de expert over hun onderwerp en kunnen ze zelf experts uitnodigen om iets te vertellen over de Waddenzee. De workshops gaan over: onderzoek en wetenschap, dieren, creativiteit, sport, craddle to craddle, geluiden, kunst, Wad and Food, en storytelling. Via deze thema’s worden de verschillende kanten van Waddenzee bekeken.

Waddenzee Zomerlab volgen?

Tijdens deze week op zee wordt op social media bijgehouden wat er gedaan wordt. Deze expeditie volgen? Volg dan @Waddenlab of de hashtags #Waddenlab of #hetpadvanhetwad #thepathofthewad #waddenseaworldheritage #waddenseaforum op TikTok, Instagram en Linked-In.