Hogeschool verwelkomt ruim 12.000 nieuwe studenten

10 oktober 2019

De Vereniging Hogescholen heeft vandaag het aantal nieuwe inschrijvingen bekend gemaakt. Landelijk is het aantal eerstejaars bachelor en ad-studenten licht toegenomen met 0,3%. In totaal zijn in september 12.081 eerstejaarsstudenten aan Hogeschool Rotterdam gestart. Daarmee is onze instroom nagenoeg gestabiliseerd (-0,3%). “We zijn tevreden dat we dit jaar weer een grote groep nieuwe studenten mogen verwelkomen die door onze docententeams voorbereid worden op een mooie toekomst op de arbeidsmarkt”, aldus bestuursvoorzitter Ron Bormans.

Instroom per sector

We zien dit jaar een toename in de sectoren zorg (+35,9%) en kunst (+31,8%). In de overige sectoren zien we een daling in de instroom: techniek (-2,8%), sociaal (-2,2%) onderwijs (-9,1%) en economie (-5,8%).

Zorg profiteert van loslaten fixus opleiding Verpleegkunde

In de sector gezondheidszorg zien we dit jaar een grote stijging. We constateren dat het loslaten van de fixus op de opleiding Verpleegkunde een positief effect heeft gehad en heeft geleid tot bijna een verdubbeling van het aantal studenten. Bormans: "Deze toename zal bijdragen aan het bestrijden van de tekorten in de gezondheidszorg. Ik ben er trots op dat onze opleiding Verpleegkunde in staat is om deze verdubbeling van het studentenaantal goed op te vangen. Dat is geen eenvoudige opgave en vraagt om grote flexibiliteit van het team."

Gedifferentieerd beeld onderwijs en techniek

In de sectoren onderwijs en techniek zien we een gedifferentieerd beeld. In de sector onderwijs is de instroom bij de pabo vooral in de deeltijdvariant toegenomen (+64,3%). Een belangrijke groei met het oog op de tekorten in het basisonderwijs. Een licht opwaartse trend is ook zichtbaar in de voltijdopleiding (+2,2%), maar daar hadden we ook graag meer groei gezien. Een positieve trend die dit jaar doorzet, is dat het aantal zij-instromers bij de pabo dit jaar is toegenomen van één naar vier klassen. De tweedegraads lerarenopleidingen vertonen dit jaar een daling (-13,3%). Bormans: "De studenteninstroom in de pabo stemt voorzichtig optimistisch. De daling bij de tweedegraads opleidingen is een tegenvaller. We zullen ons de komende tijd beraden hoe we de werving nog intensiever kunnen inrichten om meer jongeren te interesseren voor het mooie vak van leraar."

Bij de technische opleidingen is over de hele linie is een daling zichtbaar. "Het is jammer voor de sector dat er na meerjarige groei nu stagnatie in de instroom is. Ook hiervoor geldt dat we maatregelen zullen treffen ten aanzien van de werving." De opleidingen Chemische Technologie (+33,9%), Technische Bedrijfskunde (+21,2%), Maritiem Officier (+18,6%) en Bouwkunde (+12,6%) springen er positief bovenuit en vertonen dit jaar een aanzienlijke stijging.

Ad-opleidingen stabiel, deeltijd en masters in de lift

Na jaren van groei en uitbreiding van het assortiment is er nu een stabiele instroom in de Ad-opleidingen. Dit jaar is de nieuwe Ad Internet of Things met één voltijdsklas gestart. De instroom in deeltijdopleidingen zit in de lift. Zowel bij deeltijd Ad-, bachelor-, als masteropleidingen zijn dit jaar weer meer studenten ingestroomd. "Het is mooi dat deze trend - die vorig jaar is ingezet - zich verder ontwikkelt en meer werkenden terug naar de schoolbanken gaan om door zelfontplooiing hun carrièrekansen te vergroten."