English

Hogeschool Rotterdam wederom de beste van de grote randstadhogescholen volgens de Keuzegids hbo 2023

13 oktober 2022

De Keuzegids is een onafhankelijke studievergelijker die de mening van 300.000 hogeschoolstudenten analyseert door heel Nederland. Uit dat onderzoek kreeg Hogeschool Rotterdam wederom de beste score van alle grote randstadhogescholen.

Net als vorig jaar ontvangen de opleidingen Medische Hulpverlening, Lerarenopleiding Aardrijkskunde, Lerarenopleiding Natuurkunde en Verloskunde het kwaliteitszegel ‘Topleiding’. Daar voegen de Lerarenopleiding Technisch Beroepsonderwijs en Associate Degree Arts & Crafts zich dit jaar bij.

Een bevestiging en herinnering

‘’Een soortgelijke score zagen we dit jaar al in de Nationale Studenten Enquête’’, zegt collegevoorzitter Ron Bormans. ‘’Dit is tegelijkertijd een bevestiging van ons werk en een herinnering dat we scherp moeten blijven. Zeker als je kijkt naar alle transities waar onze maatschappij voor staat. Daarom doet het me goed om te zien dat de lerarenopleidingen populairder worden. De hogeschool draagt hieraan bij door maar liefst drie, volgens de Keuzegids,  topleidingen tot leraar aan te bieden. Het is zaak dat we onze studenten zo goed mogelijk blijven opleiden zodat we ze met een goede basis de wereld insturen.’’

Keuzegids hbo

De Keuzegids is een consumentengids voor scholieren, hun ouders en decanen die zich willen oriënteren op vervolgopleidingen; er is ook een Keuzegids Masters. De Keuzegids hbo maakt gebruik van de antwoorden die bijna 300.000 studenten van hogescholen en universiteiten geven in de Nationale Studenten Enquête en eveneens bijna 300.000 mbo-studenten in de JOB-monitor. Waar de NSE gebruik maakt van harde cijfers, maakt de hbo Keuzegids een selectie van wat zij relevant vinden. Ook kijken ze naar de relatieve score ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Daarom wijken de resultaten af van de NSE.