English

Hogeschool Rotterdam ontvangt certificaat Instellingstoets uit handen NVAO-voorzitter

“Jullie zorg voor kwaliteit is op orde.”

15 oktober 2019

Hogeschool Rotterdam is geslaagd voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg. NVAO-voorzitter Anne Flierman was vandaag bij ons te gast om het certificaat uit te reiken aan de Centrale Medezeggenschapsraad van de hogeschool. “Jullie hebben meer dan bewezen dat de zorg voor kwaliteit bij jullie instelling op orde is.”

Het behalen van de instellingstoets, die dit voorjaar plaatsvond in twee gespreksrondes, is belangrijk. Een deskundige, onafhankelijk instantie bevestigt hiermee namelijk dat de opleidingen van de hogeschool werken vanuit één visie én  dat we het proces om deze kwaliteit te waarborgen goed hebben ingericht. Het vertrouwen dat de Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) in onze instelling uitspreekt leidt tot een lichtere procedure met betrekking tot de accreditering van opleidingen: ze worden net als de afgelopen jaren beoordeeld op vier in plaats van elf standaarden.

Open en kritische panelgesprekken

Flierman sprak zijn waardering uit voor de open houding waarmee medewerkers en studenten de panelgesprekken ingingen: “Dat ook twijfelpunten op zo’n onbevangen wijze benoemd worden bewijst dat hier een kwaliteitscultuur heerst. De decentrale sturingsfilosofie die jullie hanteren is er één volgens het boekje, met veel ruimte voor de opleidingen die ondersteund worden door zowel ‘soft controls’ in de vorm van goede gesprekken, als door vijf vaste ankerpunten die een gemeenschappelijk kader bieden voor die gesprekken. Van belang zijn ook de goed georganiseerde interne audits”.

Daarnaast was Flierman vol lof over de bijdrage van studenten aan de panelgesprekken. De hogeschool koos er voor om ook de ceremonie te laten begeleiden door een student. Joy Cederboom, laatstejaars Lerarenopleiding Engels, nodigde de sprekers naar voren en bedankte de NVAO voor de goede vraagstelling in het panelgesprek waarvan zij deel uitmaakte: “We werden niet alleen uitgenodigd antwoord te geven op de vraag, maar ook om er wat dieper over na te gaan denken.”

Collegevoorzitter Ron Bormans met dagvoorzitter Joy Cederboom en ITK-projectleider Sigrid Vermin (tekst gaat onder foto verder. Foto's: Sophie de Vos)

Sleutel van de deur naar de toekomst

Collegevoorzitter Ron Bormans reageerde zichtbaar trots op het behalen van het certificaat: “Dit certificaat is in de kern ‘maar’ een papiertje, net zoals die andere papiertjes die wij aan onze studenten geven bij het afstuderen: het diploma. Maar de waarde die er onderligt, het vertrouwen dat erin opgesloten ligt is immens. Daar gaat het om: de waarde die dat papier met een stempel van de NVAO, of van onze hogeschool, vertegenwoordigt. Het diploma is de sleutel van de deur naar de toekomst van de student. Als die student straks bij het gesprek voor zijn eerste baan dat papier met onze handtekening overhandigt, dan weet die werkgever: het is goed. Deze kunnen we aannemen.”

Bormans benadrukte net als Flierman dat we als hogeschool het vertrouwen verdiend hebben door collectief bezig te zijn met onze kwaliteit en op tafel hebben gelegd waar we staan: “Perfect wordt het nooit, maar dat weerhoudt ons niet van de plicht elke dag weer de perfectie na te streven.”

Overhandiging

Anne Flierman overhandigde het certificaat aan de medezeggenschapsraad, vertegenwoordigd door voorzitter Sjoerd van Vliet en de voorzitters van de studentgeleding Koen Castenmiller en van de personeelsgeleding Ans Pellikaan-van Limbeek. Van Vliet: “Als medezeggenschapsraad moeten we kritisch zijn en laten zien waar het beter kan. Maar we mogen ook zeker laten zien wat er goed gaat.”