Hogeschool Rotterdam met drie topopleidingen in de Keuzegids 2020

30 oktober 2019

Hogeschool Rotterdam behaalt in de Keuzegids hbo 2020 een score van 55,5 punten voor de bacheloropleidingen. Voor de Ad-opleidingen is deze score 60,5. Wederom ontvangen drie opleidingen van de hogeschool het predicaat ‘Topopleiding’.

Algemene score

De instellingsscore voor de bacheloropleidingen ligt, met 55,5 punten, een half punt lager dan de score van vorig jaar. De Keuzegids baseert de score op gegevens over studiesucces, accreditatieoordelen en studenttevredenheid. Aangezien er geen nieuwe gegevens uit de Nationale Studenten Enquête (NSE) zijn, is de score gebaseerd op NSE-gegevens uit 2018.

Collegevoorzitter Ron Bormans: “We staan er best aardig op in vergelijking met hogescholen waarmee we ons zouden kunnen vergelijken. Zo zou je ons de ‘beste’ van de grote hogescholen in de Randstad kunnen noemen. Het zegt iets, maar zeker niet alles. De kwaliteit van een hogeschool is niet te vangen in één getal, laat staan in een ranglijstje. Getallen zeggen iets op opleidingsniveau, in een noodzakelijke combinatie met het o zo belangrijke verhaal achter het getal.”

Ad-opleidingen

Naast de bacheloropleidingen zijn dit jaar voor het eerst ook Associate degree-opleidingen (Ad) opgenomen in de Keuzegids. Eén van de 12 beoordeelde Ad-opleidingen van onze hogeschool krijgt de titel ‘Topopleiding’.

Topopleidingen

Totaal ontvangen drie opleidingen van de hogeschool het predicaat 'Topopleiding'. Het betreft de Lerarenopleiding Aardrijkskunde (score van 86 punten), de Ad-opleiding Arts & Crafts (84 punten) en Industrieel Product Ontwerpen (76 punten). Opleidingen met een score van 75 punten of meer krijgen van de Keuzegids deze titel.

Bachelor

Gemiddeld scoren de bacheloropleidingen 58,3 punten, dat is een half punt hoger dan vorig jaar. In totaal zijn 58 bacheloropleidingen van Hogeschool Rotterdam beoordeeld.

Over de Keuzegids

De Keuzegids hbo 2020 vergelijkt de kwaliteit van hbo-bacheloropleidingen en Ad-opleidingen in Nederland aan de hand van studenttevredenheid, studiesucces en accreditatieoordelen. Daarnaast geeft de Keuzegids inzicht in de arbeidsmarktperspectieven van opleidingen. De Keuzegids is een consumentengids voor scholieren en decanen die zich willen oriënteren op vervolgopleidingen; er is ook een Keuzegids Masters.