Hogeschool Rotterdam geslaagd voor Instellingstoets Kwaliteitszorg

09 oktober 2019

Na een intensief voorbereidingstraject en een audit in twee rondes is ons kwaliteitszorgsysteem positief beoordeeld. Een panel samengesteld door accreditatieorganisatie NVAO, kwam tot deze conclusie na gesprekken met studenten en medewerkers (in verschillende functies) vanuit de hele hogeschool. Volgende week ontvangt de hogeschool het certificaat voor de Instellingstoets Kwaliteitszorg (ITK) uit handen van de NVAO-voorzitter. Hoe kijken we terug op de ITK en wat betekent het behalen van de toets voor de hogeschool?

Het verhaal van de hogeschool

Projectleider Sigrid Vermin is trots op het resultaat: “De ITK is een bijzonder proces geweest dat ons heel veel heeft opgeleverd.  Er zijn veel goede gesprekken gevoerd over onze visie, ons kwaliteitssysteem en de uitwerking daarvan. Er is veel gedeeld, veel geleerd van elkaar. Ieder heeft vanuit zijn of haar functie en ervaring kunnen vertellen, samen vertelden we heel goed het verhaal van de hogeschool. We hebben de toets gehaald omdat we de juiste dingen doen en constructief werken aan de onderwijskwaliteit die we voor ogen hebben. Maar we weten ook waar onze verbeterpunten liggen en zijn daar open over geweest, dat heeft het panel bijzonder gewaardeerd.”

Gezamenlijk belang, gemeenschappelijke thema’s

Het behalen van de instellingstoets betekent dat de opleidingen van Hogeschool Rotterdam ook de komende zes jaar te maken hebben met een beperkte opleidingsbeoordeling. Deze kent vier standaarden, in tegenstelling tot de uitgebreide beoordeling, die er elf omvat.

Wat betekent het halen van de ITK nog meer voor de hogeschool? Collegevoorzitter Ron Bormans: “Er zitten twee kanten aan het behalen van de toets: een formele en een materiële. Het is een formele uitspraak dat de NVAO, de instantie die bevoegd is om ons te beoordelen, vertrouwen in ons heeft. Deze instantie stelt vast dat de onderwijsvisie die wij uitdragen niet alleen op papier bestaat maar ook echt doorleefd wordt in de praktijk. Het positieve oordeel legitimeert ons bestaan en geeft waarde aan onze diploma’s.

In materiële zin betekent het dat we vooral door moeten gaan op de ingeslagen weg. We hebben gekozen voor decentralisatie, dat is een dynamisch proces. Het slagen voor de instellingstoets betekent niet dat we nu klaar zijn. Het spoort ons juist aan de decentralisatie af te maken en scherp te blijven op de kwaliteit. Het proces geeft energie, het spreekt de denkkracht van onze professionals aan. Daar hebben we vertrouwen in, juist omdat we een gemeenschappelijk kader hebben: zo goed mogelijk onderwijs bieden aan al onze studenten. Gemeenschappelijke thema’s verbinden ons en wij verbinden ons daaraan, thema’s zoals studiesucces, het belang van pedagogiek. Daar blijven we op inzetten, elkaar inspireren en elkaar scherp houden.”

“Ik herken het in de dagelijkse praktijk”

Studenten die betrokken waren bij de ITK spraken echt vanuit hun eigen ervaring, wat het volgens projectleider Sigrid Vermin tot een heel authentieke bijdrage maakte. Student Joy Cederboom (laatstejaars Lerarenopleiding Engels):  “Ik vond het interessant om mee te maken. Je hoort wat verschillende mensen binnen de hogeschool doen om de onderwijsvisie te realiseren. Niet alleen de docenten zijn daar actief in. De hogeschool investeert bijvoorbeeld ook in het ontwikkelen van technische tools om het onderwijs de 21e eeuw in te trekken. Het panel vroeg steeds aan mij hoe ik als student het effect ervaar van acties die ondernomen worden. Negen van de tien keer kon ik bevestigen dat ik wat er gezegd werd herken in de dagelijkse praktijk.”

"Onze conclusie is dat de onderwijsvisie breed wordt gedragen en past bij de studentenpopulatie van Hogeschool Rotterdam", zegt het panel in haar rapport. Het certificaat van de ITK ontvangt de hogeschool komende week uit handen van Anne Flierman, voorzitter van het bestuur van de NVAO.