Eurovisie Songfestival als aanjager van Zuid

Reinier Weers ziet mooie kansen voor wijken en studenten

13 februari 2020

Het zijn drukke tijden voor Reinier Weers. Naast zijn werkzaamheden voor EMI op Zuid is hij coördinator van het stadsprogramma van het Eurovisie Songfestival.

De verbetering van Rotterdam-Zuid. Reinier zet zich hier volop voor in. Al langer met projecten vanuit het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie Rotterdam-Zuid (EMI op Zuid) van Hogeschool Rotterdam. Sinds kort ook met het Eurovisie Songfestival.

City Branding in de Afrikaanderwijk

Het interview vindt plaats in Islemunda, waar eerder die dag tientallen journalisten van de lokale en nationale media bijeenkwamen voor de presentatie van het stadsprogramma van het Eurovisie Songfestival. Het programma wil met activiteiten in de wijken alle Rotterdammers de kans geven om onderdeel te zijn van het enorme zangfestijn.

Hoe is een medewerker van de hogeschool bij zo’n groot evenement betrokken geraakt? “Ik werk bij Hogeschool Rotterdam, en daarnaast heb ik mijn eigen bedrijf waarmee ik stedelijke evenementenprogramma’s programmeer en coördineer. Hiervoor heb ik 10 jaar voor Rotterdam Festivals gewerkt. Zij hebben me gevraagd om het stadsprogramma van het songfestival te coördineren.”

Ook studenten van de hogeschool zijn bezig met het Eurovisie Songfestival. Reinier: “Ik geef opdrachten over het songfestival bij de minor City Branding. Deze minor is onderdeel van de opleiding Leisure & Events Management van de Willem de Kooning Academie (WdKA). Ik heb gevraagd hoe de beeldvorming over Rotterdam-Zuid kan worden veranderd met de komst van het Eurovisie Songfestival.”

Een groep studenten bedacht een mooi plan: een interventie bij de Maassilo. “Hier komen alle delegaties van het songfestival bijeen. Dit wordt dus een hotspot. De studenten willen op deze plek grote projecties van de inwoners maken. Daarmee laten ze zien wie in de Afrikaanderwijk wonen.”

Reinier Weers presenteert het stadsprogramma aan de verzamelde pers.

Zangwedstrijden in Charlois en IJsselmonde

Bij het songfestival zijn meer mogelijkheden voor de hogeschool. “Studenten zouden kunnen meewerken aan de organisatie en communicatie van het stadsprogramma. En niet alleen communicatiestudenten. Maar ook Social Work-studenten, studenten van Leisure & Events Management en studenten van andere opleidingen zijn welkom”, aldus Reinier.

Er is genoeg te doen voor studenten die Reinier willen meehelpen met het organiseren van alle activiteiten die in meer dan 10 wijken zullen plaatsvinden. “Er is een songfestival voor daklozen, er zijn zangwedstrijden voor de inwoners van Charlois en voor de inwoners van IJsselmonde. Ook is er een kindertalentenjacht, zijn er kooroptredens in verzorgingstehuizen en gaat er gezongen worden voor kinderen in het Sophia Kinderziekenhuis. En op zaterdagmiddag 16 mei is een afsluitende show in het Oude Luxor Theater met optredens van de beste talenten.”

Het Eurovisie Songfestival geeft een impuls aan Rotterdam-Zuid. Ook ná 16 mei. “Ik hoop dat het festival een aanjager is om veel meer de samenwerking op te zoeken en de onontdekte talenten van mensen op Zuid te zien en verder te ontwikkelen. Niet iedereen hoeft natuurlijk een zanger te worden. Als je actieve kunstbeoefening doet, dan ontwikkel je competenties waar je ook in de rest van je leven profijt van hebt. Daar geloof ik in.”

Het Eurovisie Songfestival vindt plaats op 12, 14 en 16 mei in Ahoy Rotterdam. Het stadsprogramma van het Eurovisie Songfestival vindt plaats van 8 tot en met 16 mei op verschillende locaties in Rotterdam. Reinier Weers is bereikbaar via R.E.Weers@hr.nl