"Een super fijne omgeving om te kunnen groeien als docent en als mens.”

Eerste ervaringen van vier nieuwe docenten

27 november 2020

Dit studiejaar begonnen 24 nieuwe docenten op onze hogeschool. We vroegen vier van hen naar hun eerste ervaringen.

“Ik werd met open armen ontvangen,” zegt Bedrijfskunde-docent Maybel Wolfrat over haar ontvangst op Hogeschool Rotterdam. De 27-jarige deed na haar studie eerst werkervaring op als onder meer IT-consultant. Tijdens haar sollicitatiegesprek was er meteen een klik.

“Het was erg informeel. Ze vroegen naar mijn motivatie en ik vertelde dat mijn ouders ook in het onderwijs zaten.” Haar relatief jonge leeftijd werkt voor haar gevoel als een voordeel bij de studenten. “Ze vertellen me veel en vragen naar mijn werkervaring. Ze willen bijvoorbeeld weten hoe ze moeten solliciteren.”

Ontvangst

Docent Logistics Engineering Mechelien Post (zie foto boven) heeft zelf gestudeerd op Hogeschool Rotterdam en kende haar weg al. “Er lopen nog enkele docenten rond van toen ik zelf student was.” Ook zij komt uit een onderwijsgezin en koos ervoor om eerst werkervaring op te doen. Zoals veel nieuwe docenten volgde ze voor ze begon de cursus Quickstart Didactisch Onderwijs. “Daar leerde ik welke onderwijsvormen ik kon gebruiken en hoe een les eruit ziet. Met een actrice oefende ik bepaalde situaties. Een week later mocht ik het al in de praktijk brengen.”

Melinda Crnovrsanin, docent Bedrijfskunde en eveneens afkomstig uit de praktijk, voelde zich aanvankelijk een beetje in het diepe gegooid. “Ouderejaars hadden daarnaast veel vragen, waarop ik als nieuweling nog geen antwoorden had. Ik schreef alles op en zocht het uit bij mijn collega’s en mijn coach. Die hebben me goed geholpen.”

De van TU Delft afkomstige Gem Rotte, docent bij zowel Maritieme Techniek als Werktuigbouwkunde, mocht op beide instituten de eerste periode meelopen met een ervaren docent. “Dat was fijn,” zegt ze. “De eerste les keek ik mee, de tweede mocht ik het al zelf doen.” Met een andere docent is ze ook mentor van een eerstejaarsklas. “Daar leer ik veel van, zoals de balans vinden tussen het zenden/vragen aan studenten en de studenten zelf aan het woord laten. Maar ook over de verschillen in benadering van verschillende typen studenten.”

Melinda Crnovrsanin: "Juiste combinatie van een fijn, behulpzaam en oprecht leuk team en een organisatie die het belangrijk vindt dat je jezelf ontwikkelt en het beste uit jezelf haalt.”

Binding met collega’s

Vanwege het coronavirus was het voor de nieuwe docenten lastiger dan in andere jaren om hun nieuwe collega’s beter te leren kennen. “Mijn geluk was dat ik in juni teamdagen had waar ik mijn directe collega’s ontmoette,” zegt Rotte. “We hebben samen ook een workshop gedaan over interactieve tools voor onze online-lessen. Elke vrijdag hebben we nu een online-teammeeting waarin we onder meer onze ervaringen daarmee delen. Leuke nieuwe manieren worden daarin gedeeld. Maar ik mis het samen lunchen of buiten een rondje lopen.”

Het team van Post heeft dat probleem opgelost door online-werklunches. “Mijn team is hecht met korte lijntjes,” zegt ze. “Daarnaast kan ik voor vragen, zoals iedere nieuwe docent, bij een buddy terecht en de modulehouders.”

Wolfrat geeft alleen online-colleges en mist het fysieke contact met zowel studenten als collega’s. “Gelukkig hadden we voor ik begon een leuk bedrijfsuitje en werkt mijn beste vriendin ook hier,” zegt ze. “Dus ik voelde me snel thuis.” Elke week heeft ze een online-meeting met de andere docenten. “We wisselen dan ideeën uit en tips over het aantrekkelijk maken van de online-lessen.”

Crnovrsanin zit ook in een fijn team, zegt ze. “Ik kan met al mijn vragen bij hen terecht.” Wat ze ook erg waardeert: ondanks dat ze nieuw is, mag ze meehelpen met het ontwikkelen van nieuwe lessen. “Dat vind ik erg leuk, want daarbij komt mijn praktijkervaring goed van pas.”

Maybel Wolfrat: “Er heerst een open cultuur waarin je vrij kunt spreken en jezelf kunt ontwikkelen."

Tevredenheid

De vier nieuwe docenten zijn, ondanks de ongewone omstandigheden en het wennen, enthousiast over Hogeschool Rotterdam. Stuk voor stuk zouden ze die aanbevelen bij anderen. “De sfeer is leuk en de docenten zijn betrokken,” aldus Wolfrat. “Er heerst een open cultuur waarin je vrij kunt spreken en jezelf kunt ontwikkelen.”

“Ik ben zeer tevreden,” zegt Crnovrsanin. “Ik heb de juiste combinatie gevonden van een fijn, behulpzaam en oprecht leuk team en een organisatie die het belangrijk vindt dat je jezelf ontwikkelt en het beste uit jezelf haalt.”

Rotte: “Ik ben warm ontvangen door mijn collega’s en heb het gevoel dat er naar me wordt geluisterd, ook al ben ik net begonnen. Het is een inspirerende omgeving, waar je een zeer diverse groep mensen ontmoet, zowel collega’s als studenten.”

En Post tenslotte: “Diverse keren heb ik tegen vrienden gezegd: ‘Als ik bij mijn vorige werkgevers net zo goed was begeleid en dat ‘warme nest’-gevoel had gehad, was ik er misschien langer gebleven.’ Ik vind het een super fijne omgeving om te kunnen groeien als docent en als mens.”

Gem Rotte: "Een inspirerende omgeving, waar je een zeer diverse groep mensen ontmoet."

Interesse

Heb jij ook interesse om te werken bij Hogeschool Rotterdam? Kijk op onze 'werken bij' pagina