‘Dankzij de Studentenwelzijnsdag weet ik beter om te gaan met stress’

09 juni 2023

Waardevolle workshops, een bad vol met ijsklontjes, inspirerende sprekers en indrukwekkende ervaringsverhalen. Studenten en medewerkers genoten met volle teugen van onze eerste Studentenwelzijnsdag. “Een dag als deze is een diamant.”

Het is nog vroeg in de ochtend, maar het zonnetje schijnt al heerlijk op het kunstgrasveldje naast de Hogeschool Rotterdam Business School. Veel tijd om ervan te genieten, hebben de aanwezigen echter niet. Ze doen namelijk mee aan de boksclinic van Nouchka Fontijn, die op de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro zilver won en vier jaar later brons in Tokio.

Nouchka Fontijn kijkt toe hoe studenten en medewerkers haar oefeningen uitvoeren.

Locatie Kralingse Zoom is geen onbekend terrein voor de voormalig bokster uit Schiedam. Ze studeerde er ooit een jaartje Sportmarketing, waarna ze overstapte naar Fysiotherapie op locatie Museumpark. “Mijn studie was destijds een soort bijbaantje, omdat ik me volledig op boksen richtte. Dankzij de hulp van topsportcoördinatoren kon ik mijn sport best goed combineren met mijn studie.”

Ze geeft de boksclinic tijdens de Studentenwelzijnsdag, omdat ze weet dat sport een belangrijke rol speelt op het gebied van mentale gezondheid. “Er komen allerlei stofjes vrij in je lichaam waardoor je lekkerder in je vel zit. Verder kweek je wilskracht en vertrouwen en verleg je je grenzen.”

Wat dat laatste betreft kunnen studenten hun lol op bij de ijsbaden, die op locaties Museumpark en Academieplein staan. Het mogen dan wel zomerse omstandigheden zijn, het water is slechts een graad of 5. “Ik wil eruit!”, is het eerste dat Nazar Şahin denkt, als ze in het ijskoude bad gaat zitten. Maar ze blijft zitten. Twee minuten, is de bedoeling. “Na de eerste minuut zat ik eigenlijk wel lekker. Ik ga zo nog een keer”, lacht de eerstejaars International Business.

De ijsbadgasten worden goed begeleid als ze zichzelf onderdompelen in het ijskoude water.

Het ijsbadavontuur is meer dan alleen een leuke en Instagram-waardige ervaring. Nazar heeft er veel van opgestoken, mede dankzij de workshop die eraan voorafging. “Daarin heb ik geleerd hoe ik beter om kan gaan met stress. Bijvoorbeeld door ademhalingsoefeningen te doen. Ik merkte gelijk al het verschil. Tijdens de oefening voelde ik de stress wegvloeien. Het is heel fijn dat de hogeschool dit soort mogelijkheden biedt, want ik heb best veel stress vanwege tentamens, groepsopdrachten en deadlines. Nu weet ik hoe ik daar beter mee om kan gaan. Ik ben blij dat ik ben gegaan.”

Nazar Şahin zit op haar gemak in het ijsbad van 5 graden.

Ook Kimberley van Dam, Tessa Boers en Lotte Beetsma vinden van zichzelf dat ze niet mogen ontbreken op de Studentenwelzijnsdag. Vanuit hun opleiding Leisure & Events Management hebben ze het initiatief ‘F*ck Prestatiedruk’ opgetuigd. “We hebben allemaal te maken met dit onderwerp”, zegt Kimberley in het gebouw van de Willem de Kooning Academie. “Bijvoorbeeld toen ik stage liep, voelde ik echt de druk dat ik mezelf moest bewijzen. Zeker als ik van medestudenten hoorde dat hun stage heel goed ging en ze al allerlei grote verantwoordelijkheden krijgen. Dan ga je automatisch vergelijken, waardoor de prestatiedruk alleen maar verder toeneemt. En vanuit school wordt verwacht dat je al precies weet in wat voor werkveld je later terecht wilt komen, terwijl ik nu gewoon nog wil ontdekken wat ik wil.”

Tessa Boers, Kimberley van Dam, en Lotte Beetsma willen medestudenten helpen met omgaan met prestatiedruk.

Onder de noemer ‘F*ck Prestatiedruk’ organiseert het drietal verschillende bijeenkomsten waar studenten met elkaar over prestatiedruk kunnen praten. Lotte: “Dat helpt echt. Als je naar de verhalen van anderen luistert, merk je dat iedereen die druk ervaart. Als je het bespreekbaar maakt, merk je dat de druk vanzelf afneemt. Een goede tip is om bijvoorbeeld een kwartiertje per dag met medestudenten even te klagen over prestatiedruk, zodat je het de rest van de dag naast je neer kunt leggen. Deze Studentenwelzijnsdag is een goed moment om dit met zo veel mogelijk studenten te delen.”

Na zijn afloop van zijn presentatie over mentale gezondheid gaat Tim Hofman uitgebreid in gesprek met studenten.

De dag wordt op locatie Academieplein afgesloten door presentator en Journalist van het Jaar Tim Hofman, die zegt in zijn studietijd ook graag iets als een Studentenwelzijnsdag had mee willen maken. “Maar toen ik 18 jaar was, wist men nog niet eens wat studentenwelzijn was. Ik had destijds veel last van depressiviteit en ik was een hypochonder, dus ik dacht elke dag dat ik de meest vreselijke vormen van kanker had als ik een klein beetje buikpijn had. Dan had ik graag willen horen dat meer studenten daarmee kampen en dat ik hulp had kunnen krijgen. Echt, wat her gebeurt op een Studentenwelzijnsdag is heel bijzonder. Het is een diamant.”

Ook de silent disco is een populair onderdeel tijdens de Studentenwelzijnsdag.

Loop jij tijdens je studie tegen problemen aan of wil je gewoon eens met iemand praten over hoe jij in je vel zit? Kijk dan op de webpagina van de afdeling Studentenwelzijn en neem gerust contact op.