Bouwen aan een toekomst in een vreemd land

Leerwerktraject in de techniek voor statushouders

24 mei 2023

Het zal je maar gebeuren: Studie afgerond, een goede baan en dan gedwongen je thuisland ontvluchten en ergens anders een nieuw bestaan opbouwen. Dit overkwam een bijzondere klas studenten die een speciaal traject volgen voor vluchtelingen bij Rotterdam Academy. Ze beginnen met een voortraject en stromen vervolgens door naar de tweejarige Ad-deeltijdopleiding Integraal Bouwmanagement, Engineering of Maintenance & Mechanics. Naast de opleiding volgen de deelnemers een stage van minimaal 24 uur per week die aansluit op de opleiding.

Het traject is geïnitieerd vanuit de technische sector en wordt gefinancierd door Rotterdam Academy, het VSBfonds en het UAF.

Coördinator en coach Mustafa Hadzi Ibrahimovic vluchtte in 1993 zelf uit z'n thuisland Bosnië en begrijpt als geen ander wat deze studenten doormaken. “Zeven jaar geleden startten we met dit bijzondere traject. Rotterdam Academy bood als één van de eerste hogescholen dit programma aan. Inmiddels zijn we zijn niet meer de enige, maar wel de pioniers en hebben we al heel wat vluchtelingen op weg geholpen in de beroepspraktijk. Daar zijn we heel trots op.”

Één van de voorwaarden om mee te kunnen doen is een technische achtergrond. “De deelnemers hebben vaak een heel interessante achtergrond en zijn hoogopgeleid. Denk aan architecten, techneuten of ingenieurs. We hebben nu zelfs een deelnemer die in zijn thuisland hoofdingenieur was bij de landmacht.”

‘’Nederlanders zeggen wat ze denken’’

Harun (44) komt uit Turkije waar hij werkte als civiel ingenieur. Dit schooljaar begon hij met het voortraject dat vooral bestaat uit lessen Nederlands waarin ze studenten klaarstomen voor de Associate degree-opleiding. “Ik volgde ook een cursus Nederlands bij de gemeente, maar dit is veel uitgebreider en toegespitst op ons vakgebied."

Klasgenoot Darem (44) komt uit Syrië waar hij werkte als architect en bouwkundige. Hij hoopt hetzelfde beroep ooit weer uit te mogen oefenen in Nederland. “Mustafa helpt ons ook heel goed met contacten leggen. Netwerken is belangrijk in Nederland. Zo kregen we bijvoorbeeld een sollicitatietraining van Dura Vermeer. Van andere vluchtelingen hoor ik vaak dat Nederlandse les niet leuk is. Hier gelukkig wel en we hebben het ook heel gezellig met elkaar in klas.”

De Turkse Mustafa (43) ziet dat het hier in klas veel informeler aan toegaat. In Turkije zijn de omgangsvormen op school veel hiërarchischer en de regels strenger. Je spreekt een docent in Turkije bijvoorbeeld echt niet met zijn voornaam aan. Nederlanders zeggen wat ze denken en daar moet je aan wennen. Maar eigenlijk vind ik dat ook wel fijn, want In Turkije weet je nooit wat iemand echt vindt.”

Mustafa Hadzi Ibrahimovic en zijn studenten - Fotografie: Irene Westerbeek

‘’Het voelt goed dat ik mezelf kan ontwikkelen’’

Het voortraject bestaat uit een intensieve cursus Nederlands, vakinhoudelijke modules, technisch Nederlands, communiceren op de werkvloer, sollicitatievaardigheden, een basiscursus Revit (voor studenten richting Integraal Bouwmanagement) en een matchingsevent waar je werkgevers ontmoet. Na het voortraject stromen de studenten door naar een van de Associate degree-opleidingen in het Technische domein. De meeste studenten uit deze klas willen daarna het liefste doorstromen naar de Bachelor.

Harun hoopt op een toekomst als civiel ingenieur. “Het liefst in de infrastructuur, want die vind ik in Nederland ontzettend mooi.” Ook Darem is blij dat hij eindelijk aan de toekomst kan werken. “In Nederland moet je heel veel wachten als vluchteling. In je eerste jaren kan je hier bijna niks doen, dus het voelt goed dat ik mezelf nu eindelijk verder kan ontwikkelen. Ik hoop door dit traject een betere functie te krijgen bij het bedrijf waar ik nu werk. Ik wacht nu op de beslissing of m’n gezin hier naartoe mag komen zodat ik hen straks een mooie toekomst kan geven.”

Partners gezocht

Coördinator Mustafa hoopt het allerbeste voor z’n studenten. “Ze zijn ontzettend gemotiveerd en bezitten al veel kennis. Dat maakt het lesgeven hier heel leuk en waardevol. Daarom hoop ik op meer bekendheid over dit traject. We zoeken nog veel meer bedrijven in de technische sector, die open staan om onze studenten een stage- of werkplek te bieden.”

Zoekt uw bedrijf gemotiveerde BIM-modelleurs, werkvoorbereiders, procesoperators of engineers? Ziet u mogelijkheden voor stage- of werkplekken vanaf september 2023? Neem dan contact op met Mustafa Hadzi Ibrahimovic.

Ben je statushouder en heb je interesse in dit leerwerktraject? Meer informatie over het traject en hoe je je hiervoor kunt aanmelden vind je hier.