Menu
    English

    Zelfregulerend leren

    didactische aanpak

    Zelfregulerend leren bestaat uit de verzameling gereedschappen – of strategieën – die studenten gebruiken om kennis en vaardigheden te leren. Onderzoek laat zien dat deze gereedschappen het leren verbeteren en dat docenten kunnen helpen deze strategieën aan te leren. Maar hoe dan?

    Het leren van studenten kenmerkt zich door toenemende zelfstandigheid, keuzevrijheid en autonomie. Ze beslissen steeds vaker hoe en wanneer ze leren. Dit vereist goed ontwikkelde zelfregulatiestrategieën, zoals voorkennis activeren, jezelf motiveren, plannen, controleren op begrip en voortgang, en het organiseren van de leerstof. Verschillende overzichtsstudies tonen aan dat de mate waarin studenten in staat zijn om hun eigen leerproces aan en bij te sturen een aanzienlijke impact heeft op hun leerprestaties en leermotivatie.  Deze inzichten hebben ertoe geleid dat in de afgelopen jaren steeds vaker aandacht wordt gegeven aan het bevorderen van zelfregulerend leren. Tegelijkertijd leggen docenten vaak de verantwoordelijkheid voor studeren bij de studenten. Zelfregulerend leren vergt juist een expliciete instructie. Dit houdt in dat studenten informatie krijgen over een strategie (Wat), wanneer deze in te zetten (Wanneer), de voordelen ervan (Waarom) en doet de docent voor hoe je een strategie toepast (Hoe). Expliciete instructie omvat dus de wat, wanneer, waarom en hoe van zelfregulatiestrategieën: WoW Wat Handig!

    Filmpje over zelfregulerend leren

    Kijk vooral even naar deze animatie waarin het WoW Wat Handig ezelsbruggetje voor het geven van een expliciete strategie-instructie wordt toegelicht.

     

    Het is van belang dat expliciete strategie-instructie plaatsvindt tijdens de reguliere lessen. Dit betekent dat docenten geen ‘losse’ studielessen geven, maar dat ze aandacht geven aan zelfregulerend leren geïntegreerd in de eigen lessen. Hierdoor leren studenten strategieën namelijk direct toe te passen binnen de juiste context. Voor elke les kunnen docenten zo bepalen welke strategie of strategieën voor zelfregulerend leren expliciet worden aangeleerd waarbij de WoW Wat Handig-regel een hulpmiddel biedt.

    Tijdens de les wordt een expliciete strategie-instructie gegeven. Zo zien studenten niet alleen hoe een bepaalde strategie wordt toegepast, maar krijgen ze ook uitleg over wanneer deze strategie kan worden gebruikt en wat daar het voordeel van is. Instructie is vooral effectief als studenten uitleg over deze aspecten krijgen. Het zelfregulerend leren wordt door het geven van een expliciete instructie zichtbaar gemaakt voor studenten zodat ze als het ware kunnen afkijken welke gereedschappen er zijn, wanneer je ze gebruikt en hoe en wat daar het nut van is.

    Na voordoen volgt nadoen: studenten oefenen strategieën met ondersteuning zodra deze voldoende zijn gedemonstreerd of beheerst. Tijdens het begeleid inoefenen voeren studenten onder begeleiding passende taken uit, waarbij de strategieën voor zelfsturend leren worden geoefend. Begeleiding kan door de docent of een medestudent worden gegeven. Centraal staan drie kernvragen: wanneer en hoe worden strategieën voor zelfsturend leren gebruikt en waarom?  

    Suggesties voor werkvormen en activiteiten

    Kom je er niet uit?

    Inloggen