Menu
    English

    Feedback

    didactische aanpak

    Feedback is een krachtig instrument om leren effectief te maken. Feedback kan gegeven worden door de docent maar vergeet zeker niet de kracht van feedback uit het werkveld of medestudenten.

    Feedback speelt een cruciale rol in het leerproces van studenten. Goed feedback geven en ontvangen vereist oefening. Feedback wordt effectief wanneer de interactie plaats vindt in een veilig leerklimaat en leunt vaak sterk op een positieve relatie tussen feedbackgever en ontvanger en zet aan tot actie bij de ontvanger. Feedback biedt studenten waardevolle inzichten over hun prestaties en progressie. Door constructieve feedback kunnen studenten hun sterke punten identificeren en gebieden voor verbetering aanpakken, wat bijdraagt aan een effectieve zelfevaluatie en zelfregulatie. Bovendien stimuleert regelmatige en gepersonaliseerde feedback een groeimindset en bevordert het een continue cyclus van leren en verbeteren.

    Er kan feedback gegeven worden op de:

    • inhoud of de taak
    • de aanpak
    • de (leer)strategie
    • zelfregulatie
    • de kwaliteiten van de persoon
    • de modus van de student. (Wil je meer uitleg over wat de modus van de student is? Lees hier)

    Valentina Devid noemt in haar blog bij Vernieuwenderwijs (2020) een aantal belangrijke inzichten in de rol van feedback in het proces van leren en onderwijzen:  

    • Feedback is een cyclisch proces.
    • Feedback ontvangen en verwerken is moeilijk en heeft oefening en tijd nodig.
    • Feedback is gericht op ‘closing the gap’. Relevant en toepasbaar voor de student in diens huidige praktijk en fase opleiding.
    • Effectieve feedback geeft in ieder geval helderheid over leerdoelen en succescriteria en zet de student aan tot nieuwe uitdagingen en een verhoogde inzet.
    • Feedback kan integraal onderdeel zijn van formatief handelen. Lees hier meer over op de Hintpagina Formatief Handelen.

    Filmpje over feedback

    Bij het ontwerpen van de opdracht is het essentieel om heldere en specifieke doelen te formuleren, zodat studenten weten wat er van hen wordt verwacht en waarop ze feedback zullen ontvangen. Dit bevordert een duidelijk begrip van de verwachtingen en maakt het gemakkelijker voor docenten om gerichte feedback te geven.

    Wees je bij het voorbereiden van de les bewust van alle onderdelen waarop je feedback zou kunnen geven (bijv. leerstrategie, inhoud, kwaliteit). 

    Overwegingen

    • Hoe zorg jij voor een sfeer die het geven en ontvangen van feedback mogelijk maakt?
    • Waarop ga jij in de volgende les feedback geven, naast de feedback op de inhoudelijke leerdoelen?

    Tijdens het uitvoeren van de opdracht is het belangrijk om een gestructureerde en ondersteunende omgeving te creëren waarin studenten elkaar constructieve feedback kunnen geven. Door richtlijnen en tools voor peer feedback te verstrekken, zoals rubrics of feedbackformulieren, kunnen studenten effectief samenwerken en waardevolle inzichten delen.

    Overwegingen

    • Hoe geef jij studenten tijdens de les de ruimte om te reflecteren op feedback en daar vragen over te stellen?

    Achteraf is het van belang om feedback te gebruiken als een springplank voor verdere verbetering. Docenten moeten studenten aanmoedigen om hun ontvangen feedback te analyseren, te reflecteren op hun eigen prestaties en actieplannen op te stellen voor toekomstige leerdoelen. Dit bevordert een groeigerichte benadering van leren en draagt bij aan een continu proces van zelfverbetering.

    Overwegingen

    • Hoe maak je van jouw studenten goede feedbackontvangers en feedbackgevers?
    • Krijg of vraag jij zelf wel eens feedback van studenten? Zo ja, hoe reageer jij daar dan op? Zo nee, hoe zou je daarnaar kunnen vragen?

     

    Suggesties voor werkvormen en activiteiten

    Inloggen