Menu
    English

    Samenwerken

    didactische aanpak

    Samenwerken is een essentiële vaardigheid die studenten voorbereidt op zowel academische als professionele omgevingen. Als docent kan het aanmoedigen en structureren van samenwerkingsactiviteiten studenten helpen bij het ontwikkelen van communicatieve, organisatorische en probleemoplossende vaardigheden. Door samen te werken leren studenten effectief te communiceren, conflicten op te lossen en te profiteren van elkaars sterke punten, wat resulteert in een dieper begrip van de lesstof en een verrijking van het leerproces.

    Samenwerking kan omschreven worden als een onderwijskundige aanpak waarbij groepen studenten samenwerken aan het oplossen van een probleem, het maken van een taak of het creëren van een product. De focus bij een samenwerkingsopdracht ligt dus op gezamenlijke output.

    Het gebruiken van leeractiviteiten die gericht zijn op samenwerking binnen het onderwijs heeft veel sociale, psychologische en academische voordelen, zoals het opbouwen van begrip van diversiteit, het verhogen van het zelfbeeld van studenten en het bevorderen van het kritisch denkvermogen van studenten.

    Filmpje over didactisch doel

    Wanneer je een samenwerkingsopdracht vormgeeft is het van belang om rekening te houden met een aantal zaken vooraf, tijdens en na het uitvoeren van de opdracht.  

    Stel de leeractiviteit zo op dat een positieve afhankelijkheid tussen studenten gestimuleerd wordt. Idealiter verschilt de inbreng van teamleden (door bijv. de groep multidisciplinair samen te stellen). Het succes van de groep hangt dan af van de bijdrage van ieder individu. Wanneer studenten afhankelijk zijn van elkaar zullen ze zich aangemoedigd voelen om zich in te zetten voor het gezamenlijke doel en voelen ze zich meer gemotiveerd om hun best te doen.  Zorg dat de opdracht goed aansluit bij wat je wilt dat jouw studenten leren.

    Overwegingen
    • Waarom is het voor jou belangrijk dat studenten samenwerken?
    • Wat zijn voor jou voorwaarden om een samenwerkingsopdracht veilig in te richten?
    • Hoe zorg je ervoor dat alle perspectieven, karakters en talenten tot hun recht komen in de samenwerking?

    Interpersoonlijke vaardigheden en groepsvaardigheden van de student zijn van belang voor het slagen van een samenwerkingsopdracht. Wanneer studenten samenwerken aan een product of oplossing voor een probleem worden ze uitgedaagd om effectief te communiceren, om te gaan met leiderschap, empathie te tonen voor groepsgenoten, tijd te beheren, rekening te houden met diversiteit en inclusiviteit en kritisch te reflecteren op hun eigen ideeën en die van groepsgenoten. 

    Overwegingen
    • Hoe begeleid je de studenten zodanig dat zij de genoemde vaardigheden om goed samen te kunnen werken kunnen ontwikkelen?
    • Hoe stimuleer je dat studenten elkaar tussentijds eerlijke feedback geven, die recht doet aan ieders talenten en karakters?

    Om een samenwerkingsopdracht goed te evalueren is het belangrijk om te kijken naar het product dat is opgeleverd, maar ook naar het samenwerkingsproces. Dit kan door middel van peerfeedback, individuele reflecties, groepsreflecties of door observatie van de docent.   

    Overwegingen
    • Wat is de invloed van deze samenwerkingsopdracht geweest op de relatie tussen studenten onderling en de relatie van jou als docent met de studenten?

     

    Suggesties voor werkvormen en activiteiten

    Laal, M., & Ghodsi, S. M. (2012). Benefits of collaborative learning. Procedia-social and behavioral sciences, 31, 486-490. 

    Laurillard, D. (2013). Teaching as a design science: Building pedagogical patterns for learning and technology. Routledge.  

    Palincsar, A. S., & Herrenkohl, L. R. (2002). Designing collaborative learning contexts. Theory into practice, 41(1), 26-32. 

     

    Inloggen