Symposium ‘Praktijkgericht onderzoek in de zorg voor Communicatie; de logopedist als coach!?’

29 november 2018

Op donderdag 29 november organiseert de opleiding Logopedie, samen met het lectoraat Zorg voor Communicatie (Kenniscentrum Zorginnovatie) en Zoloro, het symposium ‘praktijkgerichtonderzoek in de zorg voor Communicatie; de logopedist als coach!? Doel van deze avond is om zowel persoonlijke opbrengsten als samenwerkingsmogelijkheden tussen werkveld, onderwijs en onderzoek te exploreren.

De veranderende maatschappij, waarin bijvoorbeeld steeds meer kennis toegankelijk is voor de cliënt, vraagt een verandering in attitude van de logopedist. Waar voorheen advies en behandeling vooral een sturend karakter had, vraagt de cliënt zelf én vragen we nu inbreng van de cliënt en zijn omgeving. We willen de cliënt meer coachen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden. Hoe doen we dat eigenlijk? Wat doen wij al op een coachende manier en wat hebben wij daar nog in te leren? Behandelt de logopedist coachend of is de logopedist een coach? Dit zijn vragen die deze avond aan de orde komen.

In ons opleidingsprofiel wordt de rol specifiek als gezondheidscoach benoemd. In het huidig curriculum van de opleiding Logopedie en zeker in het nieuwe curriculum, wordt hier veel aandacht aan besteed. Het staat hoog op de agenda. Daarom wordt er in het lectoraat Zorg voor Communicatie praktijkgericht onderzoek gedaan ter ontwikkeling en onderbouwing van interventies die de logopedist ondersteunen in het coachen van het cliëntsysteem.

In deze bijeenkomst wordt allereerst stilgestaan bij coaching in het algemeen, vervolgens wordt het project ‘Met Taal Vooraan’ gepresenteerd, waarbij pedagogisch medewerkers van Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) zijn gecoacht door een logopedist. Na het delen van ervaringen van studenten over de coachende rol, zal op interactieve wijze worden stilgestaan bij persoonlijke ervaringen met coaching door een logopedist.

• Datum : 29 november 2018
  • Tijd : 18.15 – 21.00 uur
  • Plaats : Hogeschool Rotterdam, locatie Rochussenstraat
  • Kosten : Deelname aan de avond is gratis
  • Organisatoren: Hogeschool Rotterdam (opleiding Logopedie en het Lectoraat Zorg voor Communicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie) in samenwerking met Zoloro (zorggroep logopedisten Rotterdam)

Accreditatie is aangevraagd bij het KP
    We verzoeken u vriendelijk om u aan te melden voor deze avond

18.15-19.00 lichte maaltijd
19.00-19.05

opening
Karin Neijenhuis, lector Zorg voor Communicatie

19.05-19.30

‘Coaching? Ik zie toch wat nodig is!’
Gerda Brondijk en Monique Oudes, beide docent logopedie en tevens begeleidingskundige

19.30-20.00

Opbrengsten van het Zoloro-HR project ‘Met Taal Vooraan; Taalverrijking op de VVE
Gaby van de Venne (Zoloro), Annelies Halm (HR) en Karin Neijenhuis (HR)

20.00-20.20

(ex-) Studenten verkennen het werkveld van de coachende logopedist-korte presentaties

• De adviserende rol van pedagogisch medewerkers bij peuters met stotterverschijnselen (Ilham El Harouni)
  •  Co-coaching van pedagogisch medewerkers – eerste ervaringen
20.20-21.00 Interactieve sessie: Wat doe jij al op het gebied van coaching?

Online registreren voor het event.