Menu English

The Network is the Message

Publicatiedatum: 01 januari 2016

Steeds meer organisaties gebruiken sociale media bij het contact met de klant. Voor een deel al geïntegreerd in marketing, maar voor een ander deel ook vanwege de angst ‘de boot te missen’.

Hoeveel ze daarin investeren en of ze dat in de toekomst ook willen blijven doen, hangt af van de effectiviteit van sociale media. Maar hoe meten we die effectiviteit? De belofte van effectiviteit schuilt vooral in de samenwerking met netwerkgebruikers, bij fenomenen als user generated content, co-creatie, virale of netwerkeffecten. Sociale media zijn echter zo nieuw en in de mix zo complex, dat er over de effectiviteit van deze interactieve vorm van communicatie nog weinig bekend is.

Het doel van het project is het ontwikkelen van nieuwe kennis en middelen om de werking van sociale media beter te begrijpen en de mogelijkheden ervan beter te benutten. Daartoe willende projectleden de volgende vraag beantwoorden: Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?

Het onderzoek bestaat uit een aantal cases. De belangrijkste doelgroep vormen de mkb-communicatieprofessionals. De grotere communicatiebureaus beschikken doorgaans over voldoende mensen en middelen om de effectiviteit van campagnes systematisch te meten. Echter het merendeel van de communicatiebureaus behoort tot het kleinere mkb. 

Betrokken medewerkers