Menu
    English

    WERKplaats 5: Inclusieve pedagogiek en didactiek

    Studiesucces beïnvloeden is een proces van lange adem. Inclusieve pedagogiek en didactiek is ‘een sleutel’ tot studiesucces.

    In deze WERKplaats inclusieve pedagogiek en didactiek wordt de kennis rondom inclusiviteit, pedagogiek en didactiek, binding, langstudeerders en taalbeheersing gebundeld, ontwikkeld en gedeeld. Op zo’n manier dat elke opleiding in staat wordt gesteld de pedagogische en didactische basis te versterken.  

    Kennis en ervaring verkregen uit onderzoeksresultaten, uit promotietrajecten, uit de ontwikkeling van pedagogiek en didactiek, vanuit de masteropleidingen Pedagogiek, Leren en Innoveren, en Begeleidingskunde, vanuit het Pedagogisch Pact, vanuit de practical learning community ‘Inclusive intercultural classroom’, uit beleidsonderzoek van de dienst Concernstaf, vanuit het programma Binding en van de dienst Onderwijs en Ontwikkeling (OeO) worden samengebracht in deze WERKplaats.

    Concreet zijn er de volgende acties:

    • De WERKplaats start een brede dialoog over onderwijskwaliteit en studiesucces en de wenselijkheid van een (variabel) bindend studieadvies, onder leiding van onafhankelijke deskundigen;
    • Opleidingen krijgen de ruimte om een evidence based aanpak voor studiesucces en langstudeerders te ontwikkelen;
    • Jaarlijks krijgen vijf opleidingen de kans om de pedagogische en didactische basis van de opleiding grondig te vernieuwen. De leerervaringen van deze opleidingen worden gedeeld;
    • Er komt ruimte voor docent-onderzoekers die willen promoveren op de thematiek verbonden aan studiesucces, zodat de ontwikkeling van nieuwe, op de hogeschool toegesneden kennis wordt bevorderd;
    • De WERKplaats organiseert de ‘show-yourself-challenge’, waarin opleidingsteams zich uitspreken over hun visie op professionaliteit en deze delen met de rest van de organisatie. 

    Wie gaan het doen? Lectoren van Kenniscentrum Talentontwikkeling, HR Academie,
    masteropleidingen Instituut voor Lerarenopleidingen (IvL) en Instituut voor Sociale Opleidingen (ISO), economische opleidingen en de actoren rondom binding:
    Concernstaf (CcS), Instituut voor Engineering en Applied Science (EAS), Instituut voor Gezondheidszorg (IvG), Onderwijs en Ontwikkeling (OeO).
    Regie: regiegroep Studiesucces en Binding, uitgebreid met docenten, lector en studenten.