Pilot met gratis menstruatieproducten op Museumpark

03 april 2024

Onverwacht ongesteld worden; veel studenten én medewerkers overkomt het wel eens. Zo ook studente Joyce van ’t Veer. Het ongemak bleek voor haar inspiratiebron. Met haar start-up Aphrodite Flow verzorgt ze dispensers en vendingmachines voor menstruatieproducten. Deze week start ze samen met de Hogeschool Rotterdam een pilot op locatie Museumpark. Bij de damestoiletten van het paviljoen kunnen mensen kosteloos tampons, inlegkruisjes en maandverband halen. De pilot loopt in ieder geval tot 2 juni.

Bij de hogeschool wordt al langer gezocht naar een manier menstruatieproducten beschikbaar te stellen voor hen die het nodig hebben. Zo ligt er bij de recepties van alle locaties wel wat klaar, maar is dit nog niet de gewenste oplossing. Zo ondervond ook Joyce: “Helaas heerst er nog een redelijke taboe rondom menstruatie. Het is nog best een drempel om een vreemde bij de receptie te vragen om hulp. Naar huis gaan is dan een makkelijke uitweg, maar fijn is het niet.”

Strijd tegen menstruatiearmoede

Naast ongemak speelt er ook iets anders. “Uit onderzoeken blijkt dat zeker één op de tien vrouwen soms geen geld heeft om menstruatieproducten te kopen. Deze menstruatiearmoede komt dus ook voor op de hogeschool. Hierdoor kunnen zij soms niet naar college, missen een toets, of melden zij zich ziek.” vertelt Joyce. “Ik vind het belangrijk dat we dit bespreekbaar maken en iedereen helpen die dat nodig heeft.” De menstruatieproducten bij de hogeschool komen van het merk Yoni. De hogeschool kiest juist voor dit merk omdat het een belangrijke bijdrage levert in de strijd tegen menstruatiearmoede. Daarnaast zijn de producten gemaakt van biologische materialen en bevatten deze geen synthetische bestanddelen.

Vendingmachine met veel keuze

Na een eerdere pilot op het Dalton Lyceum in Dordrecht kwam Joyce via een docent in contact met een medewerker van de dienst VeF. “Voor een middelbare school bleek de vendingmachine niet efficiënt. Het aantal gebruikers viel mee in vergelijking met de mogelijkheden die ik kon bieden. De hogeschool is vele malen groter en een vendingmachine is dan juist handig. Iedereen heeft andere behoeften, ook als het gaat om menstruatieproducten. Van verschillende groottes tot absorptieniveaus, in een vendingmachine is er veel meer keuze dan een simpele dispenser.”

Samen met de hogeschool onderzoekt Joyce wat mensen van de vendingmachine vinden en wat er beter kan. “We willen in de eerste plaats weten of meiden op deze manier echt geholpen zijn. Via een korte vragenlijst kan iedereen ervaringen en ideeën delen. Voor mij is deze pilot een succes als meer vendingmachines komen op alle locaties van de hogeschool. Daarmee zorgen we dat iedereen zonder stress en zorgen colleges kan volgen.”

Hulp vanuit de opleiding

Joyce komt uit een echte ondernemersfamilie. Van kleins af aan was ze al bezig met de verkoop van dingen als fruit en bloemen uit haar moeders tuin. Na een mbo-opleiding koos ze voor de Ad Ondernemen bij Rotterdam Academy. Joyce: “Als ondernemer is elke dag anders. Dat spreekt mij heel erg aan. Bij een Ad leer je vooral ook door te doen. Een bedrijf beginnen is optioneel, maar wordt echt wel aangemoedigd. Voor mij is de opleiding echt een business coach die je helpt met opstarten en de dingen waar je misschien nog niet goed in bent. Cijfertjes en administratie waren iets waar ik eerder nog wel moeite mee had. Door de opleiding ben aan de slag gegaan met een businessplan. Daardoor kon ik vorig jaar juni Aphrodite Flow inschrijven bij de Kamer van Koophandel.”

Toekomstdromen

Voor Joyce is dit de eerste grote pilot. “Dat ik met mijn eigen start-up nu met de hogeschool mag samenwerken is heel gaaf. De komende jaren wil Aphrodite Flow vooral uitbreiden en veel meer vendingmachines en dispensers plaatsen. Toen ik hiermee begon, hoorde je er maar weinig over, inmiddels is het al een stuk normaler om over menstruatie en menstruatiearmoede te praten. Daar lever ik graag een bijdrage aan door naast het commerciële ook bezig te zijn met educatie over menstruatie.”

De eerste effecten zijn inmiddels al zichtbaar vertelt Joyce. “Ik krijg veel positieve reacties. Ook van mannen die aangeven er eigenlijk nooit bij te hebben stilgestaan. Dat door mijn start-up zoveel open gesprekken volgen benadrukt hoe belangrijk het is dat we het bespreekbaar maken.”