Menu
    English

    Individuele beeldcoaching

    Als instrument om te leren!

    Als je docent bent is het van tijd tot tijd zinvol om te ervaren hoe jij voor de klas staat vanuit een ander perspectief dan dat van jezelf. Hoe reageren leerlingen op jou? Hoe en op welke momenten onderhoud je het contact met leerlingen/studenten, hoe en wanneer verbreek je het contact juist? Een beeldcoachtraject geeft jou dat inkijkje! Onder begeleiding van een gecertificeerde beeldcoach bestudeer je, met een eigen leervraag in je achterhoofd bestudeer je jouw eigen gefilmde les, met als doel tot een verbetering van jouw docentvaardigheden te komen. Het leerproces dat vaak volgt gaat in enkele stappen:

    1. Bewust worden van wat je doet
    2. Bewust worden van waarom je dat doet
    3. Je handelen aanpassen
    4. Checken of je handelen tot een verbeterde situatie leidt
    5. Consolideren van dat handelen.

      Start:
    In overleg

      Dag en tijd:
    In overleg


      Investering:
    € 1800,-

      Aantal deelnemers:
    Individueel 

    Opbouw

    Hoe is de cursus opgebouwd?

    Doelgroep

      Docenten in het vo of mbo, deelnemers van de PDG  

    Inhoud

    Tijdens ons beeldcoachtraject bestudeer je jouw gefilmde lesfragmenten aan de hand van een kijkvraag. De beeldcoach die jou daarbij begeleidt kijkt met je mee, geeft je op gepaste momenten feedback en stelt vragen die uitnodigen tot verder doordenken/doorvoelen. Hij/zij kijkt vanuit enkele communicatiemodellen naar de les en nodigt je regelmatig uit ‘klein’ te kijken. Dat wil zeggen, naar enkele momenten in de les. In een paar seconden kan er zoveel gebeuren …

    Elk gesprek met je beeldcoach eindig je met een concreet voornemen: dit ga ik doen/uitproberen. Je neemt hierna de tijd om een en ander uit te proberen, waarna de beeldcoach opnieuw komt filmen. Hierna volgt er weer een begeleidend gesprek. Deze cyclus doorloop je twee tot vier keer.

    Werkwijze

     Het traject start altijd met een intakegesprek: hierin maak je kennis met de beeldcoach. Samen bepaal je of ‘de klik’ er is en verken je het gebied waarin je iets wilt leren. Ook stel je in overleg met de beeldcoach vast wat jouw eerste kijkvraag wordt. Vervolgens maken jullie de afspraak dat de beeldcoach een les komt filmen en wanneer dat is. Belangrijk om te weten is dat de beeldcoach slechts enkele delen van een les zal opnemen. Hierna bestuderen zowel jij als de beeldcoach het gemaakte filmmateriaal, onafhankelijk van elkaar. Leidraad is de afgesproken kijkvraag. Daarna vindt het begeleidende gesprek plaats. Deze cyclus van filmen, een coachgesprek en iets uitproberen in de klas, kan zich twee tot drie keer herhalen.  

    Praktische informatie

    Contactmomenten:

    • Intake,
    • filmen op locatie
    • 3 tot 4 gesprekken

     

     

    Niet op zoek naar deze cursus?

    Kijk ook eens naar deze opties