Menu
    English

    Sales & Accountmanagement deeltijd

    Associate degree

    • Duur en startmoment

      2 jaar, september

    • Opleidingstype

      Deeltijd Associate degree, ook beschikbaar in voltijd

    • Taal

      Nederlands

    Heb je een passie voor sales, wil je leren hoe je dit toepast in jouw baan? Of wil je een volgende stap zetten in jouw carrière? Deze opleiding maakt van jou dé commerciële professional.

     
    Het vakgebied sales verandert in rap tempo. Door digitalisering verandert het oriëntatie- en koopproces van de klant. De klant wordt steeds slimmer en veeleisender. Om hierop in te kunnen spelen, moeten bedrijven hun verkoopproces aanpassen en op geheel nieuwe wijze relaties opbouwen met potentiële klanten. Dit vraagt ook om een ander type verkoper. Meer dan ooit hebben bedrijven proactieve mensen met een brede kennis van salestoepassingen en een specialisme in het koop- en verkoopproces nodig, die kunnen inspelen op de flexibiliteitseisen van de consument.
     
    De tweejarige Associate degree-opleiding Sales & Accountmanagement speelt in op deze ontwikkelingen. De opleiding is opgebouwd vanuit het principe dat een goede verkoper niet alleen beschikt over kennis, maar zich juist onderscheidt op vaardigheden en houding. Daarom staat bij de Ad Sales & Accountmanagement niet alleen de theorie, maar juist ook het ontwikkelen van salesvaardigheden en het creëren van een goede saleshouding centraal.
     
    Tijdens de opleiding komen alle fases voor zowel het werven als het behouden van klanten aan bod: oriëntatie, marketing, sales, aftersales, klantbelevingsmanagement, accountmanagement en verkoopleiderschap.
     
    In samenwerking met het bedrijfsleven, krijg jij tools om het beste uit jezelf te halen. Het ontwikkelen van je vaardigheden leer je vooral door te doen. Daarom voer je bij deze opleiding een deel van de opdrachten uit voor jouw eigen werkgever.
     
    "Lef, commercieel en overtuigend."

    Voorlichtingsactiviteiten

    Bekijk het aanbod en meld je aan
    Alles over de open dag van Sales & Accountmanagement

    Studie in Cijfers

    studiekeuze123.nl/studie-in-cijfers
    Laatste wijziging op 28-08-2024 Bekijk meer informatie over Studie in Cijfers
    Deze opleiding
    Landelijk gemiddelde deze studie (2 opleidingen)

    Opbouw

    Hoe is de opleiding opgebouwd?

    Onderwijsvisie

    Bij de opleidingen van Hogeschool Rotterdam voelt iedereen zich welkom en hoort iedereen erbij. Studenten en docenten kennen elkaar en weten elkaar te vinden. De docenten doen er alles aan om je te begeleiden bij je studie op een manier die bij jou past. Dit vraagt van jou betrokkenheid en een actieve inzet. Samen maken we het onderwijs.

    Kenmerkend voor het onderwijs van Hogeschool Rotterdam is de aandacht voor:

    • De kennisbasis van het beroep
    • Handelen in de beroepspraktijk
    • Je eigen professionele identiteit

    Al deze elementen komen steeds aan bod tijdens de opleiding. Studenten (en medewerkers) hebben invloed op de manier waarop dit gebeurt in medezeggenschapsraden

    Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Je leert reële beroepsvraagstukken aan te pakken, in samenwerking met medestudenten, docenten, professionals uit de praktijk en praktijkgerichte onderzoekers. Eerst krijg je veel begeleiding van je docent, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat jouw unieke kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.

    Het eerste jaar

    Het eerste jaar start met een oriëntatie op het salesvak. In deze periode laten we je kennismaken met wat sales anno nu inhoudt, welke trends en ontwikkelingen er zijn. Daarnaast besteden we in deze periode veel aandacht aan jouw salesvaardigheden.

    In periode 2 start je met het inzoomen op het verkoopproces. Het thema in deze periode is de klant. Hierin nemen we je mee in de customer journey van deze klant. Ook hier is aandacht voor de ontwikkelingen binnen het vakgebied.

    Thema van periode 3 is het product. In deze periode leer je hoe je het aanbod afstemt op de behoeftes en wensen van de klant. Wat zijn nu eigenlijk de kenmerken van het aanbod en hoe kunnen we dit omzetten? Je verzamelt alle benodigde kennis van een product en analyseert de interne verkoopcyclus van de organisatie.

    De laatste periode van jaar één heeft als uitgangspunt de Toolkit: welke middelen zet je in tijdens het verkoopproces? Welke mogelijkheden zijn er en hoe kun je deze middelen optimaal benutten?

    Het tweede jaar

    In het tweede jaar ga je verder met de stappen van het verkoopproces. In de eerste periode staat het klantgesprek centraal. Hoe zet je de kennis van de klant in tijdens een gesprek? In welke mate kan ik de klant van advies voorzien en hoe sluit ik een deal?

    In periode 2 leer je over het afsluiten van een contract. Welke afspraken worden er gemaakt en wat zijn de consequenties hiervan? Ook hier gaan we op zoek naar de ruimte die er is in het orderproces. Ook leer je algemene voorwaarden opstellen en gaan we in op de organisatorische aspecten van het ordertraject.

    In periode 3 staat aftersales centraal. Hoe behoud je je klanten? Welke middelen zet je in om de klant tijdens en na de verkoop tevreden te houden? Hierbij leer je hoe je als organisatie omgaat met de inzet van online tools en ga je aan de slag met het stimuleren van herhalingsaankopen en het bouwen van langetermijnrelaties.

    In de laatste periode studeer je af aan de hand van een salesvraagstuk uit de praktijk.

    Werk en studie

    Bij deze opleiding stellen we eisen aan je werkervaring en/of werksituatie. De exacte eisen vind je onder de toelatingsvoorwaarden.

    Keuze en begeleiding

    Keuze

    Tijdens je opleiding kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken uit het HR-brede aanbod. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken. Ook kun je kiezen uit het studiesuccesaanbod van Rotterdam Academy, waarbij je invulling kunt geven aan je specifieke leerbehoeften om je studievaardigheden als hbo’er te verbeteren. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf je opdrachtgever(s) voor je praktijkopdrachten/-stage uitzoeken. Ook met je afstudeeropdracht geef je een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

    Ondersteuning

    Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Als student krijg je een coach (docent) die je begeleidt met je studie en de studievoortgang in de gaten houdt. Ook kun je een beroep doen op bureau Studentzaken en de studentendecaan van Rotterdam Academy voor ondersteuning bij specifieke problemen.

    Studeren met een functiebeperking

    Heb je een functiebeperking en heb je daarvoor aanpassingen of voorzieningen nodig, dan bieden we daarvoor verschillende mogelijkheden .

    Vakken

    Een indicatie van de vakken die je kunt verwachten
    1 dag les per week
    11 uren zelfstudie per week

    Na je studie

    Wat kun je doen na de opleiding?

    Na je afstuderen

    Gefeliciteerd! Je hebt je Associate degree (Ad) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren.

    Bij je diploma ontvang je een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

    Beroepen

    Het profiel van de opleiding is breed en gericht op een verscheidenheid aan contexten, sectoren, bedrijfsprocessen en functieprofielen. Met een diploma Ad Sales & Accountmanagement op zak kun je daardoor vele kanten op binnen verschillende sectoren. Zo kun je bij een commercieel bedrijf aan de slag, maar ook bijvoorbeeld bij de overheid.
     

    Voorbeelden van functies die je na de opleiding kunt vervullen:

    • Sales representatieve
    • Commercieel medewerker
    • Medewerker relatiebeheer
    • Junior salesmanager
    • Verkoopadviseur
    • Medewerker binnendienst/buitendienst
    • Accountmanager

    Doorstuderen

    Nadat je de Associate degree hebt behaald, kun je eventueel doorstuderen bij een bacheloropleiding. Of je een versnelde route kunt volgen, hangt af van de bachelor die je kiest.

    Bekijk je doorstroommogelijkheden

    Meet the alumni

    Interviews met oud-studenten Sales & Accountmanagement

    Locatie

    Waar ga je studeren?

    Niet op zoek naar deze opleiding?

    Kijk ook eens naar deze opties