“Grijp de kans om voor je studie naar het buitenland te gaan”

Real Madrid op bezoek tijdens International Student Week

20 november 2019

Tegen welke (opstart)problemen loop je aan als je in het buitenland stageloopt? Waaraan moeten buitenlandse studenten wennen als ze in Nederland komen studeren? Typische vragen voor tijdens de International Student Week, waar uiteraard ook op Hogeschool Rotterdam uitgebreid aandacht aan wordt besteed.

De naam Real Madrid werkt duidelijk als een magneet op studenten, want het auditorium van locatie Kralingse Zoom zit propvol tijdens het gastcollege van José Bonal van de Real Madrid Foundation, die wereldwijd voetbaltrainingskampen organiseert. De Spanjaard reist de hele wereld over om kinderen onderdeel uit te laten maken van de club uit de hoofdstad van zijn geboorteland.

José weet dus als geen ander hoe het is om je in een ander aan te passen en andere culturen te ontdekken. Na zijn presentatie over de Real Madrid Academy schuift hij dan ook aan bij de opname van een podcast van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering van onderwijs. Het onderwerp is studeren in het buitenland, waar ook twee studenten van Hogeschool Rotterdam over mee mogen praten.

Respecteren

Joep Zeeman studeert Sport Marketing & Management en liep stage in Boston. Terwijl hij de grens over ging, kwam Bogdana Bodog vanuit Roemenië juist deze kant op om International Business and Languages te studeren. “In Oost-Europa is het moeilijk om je mening te uiten als die afwijkt van wat men gewend is. Op mijn 18e was ik dat beu en besloot ik naar een land te gaan waar ik wel mezelf kan zijn en waar anderen mijn mening respecteren.”

Bogdana had behoefte aan openheid, maar toen ze daar in de praktijk mee te maken kreeg, moest ze toch even wennen. “Nederlanders zijn heel open en direct. In het begin had ik moeite daarmee om te gaan, maar gelukkig was het vooral een kwestie van wennen en heb ik inmiddels mijn draai gevonden. Soms was ik op een feestje waar mensen alleen Nederlands spraken. Dan moet je even door de zure appel heen bijten en je sociaal blijven opstellen. Nu ben ik volledig gelukkig. De keuze om naar Nederland te komen is de beste die ik had kunnen maken.”

Vriendschappen opbouwen

Ook Joep moest wennen aan de andere cultuur waar hij in terecht kwam. Amerikanen staan anders in het leven dan Nederlanders, merkte hij al snel in Boston. “Zij zijn heel spontaan en open als je iemand voor het eerst tegenkomt. Maar als je iemand écht wil leren kennen, zijn Amerikanen juist meer gesloten. Dan is het heel moeilijk om een goede band met iemand op te bouwen. Maar als je laat blijken dat je het prachtig vindt om in Amerika te zijn en echt interesse in anderen toont, dan is het wel mogelijk om vriendschappen op te bouwen.”

Gespreksleider Ella Put van Nuffic vraagt aan de volle zaal wie er al eens in het buitenland is geweest voor zijn of haar studie. Er is nog geen handvol vingers te zien. Na de vraag wie er van plan is die stap te zetten gaan er talloze vingers de lucht in. Bogdana hoopt dat al die studenten daadwerkelijk naar het buitenland gaan.

“Wees niet bang het ook echt te doen. Op onze leeftijd is het gemakkelijk om vrienden te maken. Het is een ervaring die later niet snel meer voorbijkomt. Als je ouder bent is het vaak een stuk lastiger om voor langere tijd naar het buitenland te gaan”, luidt haar advies. “Door naar Nederland te gaan en zelfstandig te leven ben ik volwassen geworden.”

Eng idee

Voor Joep geldt precies hetzelfde. In Boston ging hij voor het eerst op zichzelf wonen. “Dat vond ik in voordat ik naar de VS ging best een eng idee. Maar toen ik in het vliegtuig zat was dat gevoel al weg. Ik kon alleen maar denken aan wat voor mooi avontuur ik tegemoet ging. En dat werd het ook. Tijdens mijn stagetijd in het buitenland heb niet alleen een andere cultuur leren kennen, maar ook mezelf. Ik weet nu beter wat ik leuk vind in het leven.”

De woorden van de studenten klinken als muziek in de oren van José van de Real Madrid Academy. “Papa en mama zijn er niet als je in het buitenland bent, je vrienden evenmin. Je moet zelf je weg weten te vinden. En op die weg leer je juist weer andere mensen kennen met andere culturele achtergronden. Dat is het mooie van deze planeet: er zijn zo ongelooflijk veel andere culturen te ontdekken. Zonde om dat niet te doen.”