Menu
English

Onderwijsparade 2024; hoe zetten we de stap vooruit?

24 april 2024

“Onderwijs is complex”, zegt Esther van der Stappen, lector bij Avans en keynotespreker op de Onderwijsparade van Hogeschool Rotterdam. De 300 aanwezige docenten, onderzoekers en genodigden knikken instemmend in het auditorium van locatie Kralingse Zoom.

De Hogeschool Rotterdam-medewerkers herkennen het beeld dat Van der Stappen schetst. Er wordt veel van hen verwacht om onderwijs en onderzoek in te richten voor de toekomst. “Reden voor twijfel”, vindt Van der Stappen. Met de voetnoot dat die twijfel juist goed is zolang er maar actie uit voortkomt.
 
Niet geheel toevallig staat die actie nu net centraal bij de Onderwijsparade. Van kleine initiatieven tot grootschalige wijzigingen in toetsing en curricula; er worden heel wat stappen gezet binnen ons onderwijs en onderzoek. Bestuursvoorzitter Sarah Wilton-Wels benadrukte het belang hiervan in haar openingsspeech met een anekdote van een bezoek van president Kennedy aan NASA. Daar heerste de filosofie dat iedere medewerker, met welke taak dan ook, bijdraagt aan de ambitie van de organisatie.
 
In het geval van de NASA was dat destijds mensen op de maan zetten. Trekken we die lijn daar naar onze hogeschool, dat merk je dat iedereen binnen de organisatie het doet voor onze studenten. “We willen als hogeschool ontwikkelen naar een kennisinstelling waarbij er meer verbinding is tussen onderwijs en onderzoek. En waar je ook werkt binnen de hogeschool, we zetten allemaal die spreekwoordelijke man op de maan.”

Met een uitgebreid programma was er tijdens deze tiende editie genoeg inspiratie om op te doen en nieuwe connecties te leggen. Benieuwd? Bekijk dan de onderstaande aftermovie.

Ai in ons onderwijs

De interesse in generatieve ai lijkt misschien nog wel sneller te groeien dan de mogelijkheden die er vandaag de dag zijn. Op de Onderwijsparade waren diverse sessies die een kijkje gaven in wat er al binnen de hogeschool met deze nieuwe technologie wordt gedaan.
 
Peter van Waart, themacoördinator Smart & Social City, is initiator van een nieuw project waarin collega’s van hogeschool, andere instellingen, bedrijfsleven en studenten samenwerken: “We zijn bezig met een AI-oplossing om studenten van de gezondheids- en sociale opleidingen (IVG en ISO) te trainen in het voeren van effectieve dialogen met avatars die personen met een mentale aandoening representeren. De AI regelt het gedrag van elke avatar gebaseerd op casusinformatie over een patiënt met een specifieke mentale aandoening, in combinatie met cursus- en toetsinformatie van de opleiding.”
 
Ga jij straks ook aan de slag met AI? Docentonderzoeker Marije Brom en privacy officer Jan Landsaat namen collega’s mee in de mogelijkheden en risico’s van AI:

De Strategische Agenda; wat vraagt dat van ons?

“Het is fijn dat er met de Strategische Agenda focus komt op onze verantwoordelijkheid om met onderwijs- en onderzoek bij te dragen aan antwoorden op maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, sociale ongelijkheid en toenemende digitalisering”, vertelt Marlies van der Wee. In de sessie van IGO-hoofddocent Van der Wee draaide het om de vraag wat wij in het onderwijs anders te doen hebben als we willen dat onze studenten leren bijdragen aan de transitie naar een duurzame, rechtvaardige en toekomstbestendige maatschappij.
 
Van der Wee: “Met collega’s stimuleer ik studenten om hun eigen drijfveren te ontdekken, erachter te komen aan welke maatschappelijke opgaven zij willen bijdragen, en wat dit vraagt van hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat zijn uitdagende maar ook waardevolle vragen waar ze samen met hun medestudenten tijd voor krijgen. Onder ander met ruimte voor 'niet weten', reflectie, emotie, ervaring en interactie.”

Meer weten over de impact van de Strategische Agenda op onderwijs? Kwartiermaker Jeroen Chabot ging erover in gesprek:

Meer taal in het onderwijs

Voor de taalliefhebbers was het lastig kiezen: er waren op de Onderwijsparade maar liefst tien sessies waarin taal centraal stond. Wat betekent bijvoorbeeld de opkomst van met generatieve AI, zoals ChatGPT, voor ons schrijfonderwijs? Tineke de Waal - de Boer gaf er een sessie over: Die taalmodellen zijn er, en onze studenten maken er gebruik van. En dat is prima, maar we willen wel dat studenten zelf logisch en creatief leren denken, én in staat zijn deze gedachten gestructureerd en overtuigend ‘op papier’ te zetten. Je kunt een taalmodel, onder voorwaarden, prima gebruiken als schrijfcoach. Je kan er zelfs veel van leren. Maar uiteindelijk moet de student de afweging kunnen maken welke suggesties van een taalmodel hij/zij wel of niet overneemt en waarom. Ondanks deze nieuwe technologie blijft het bezitten van schrijfkennis en -kunde dus een vereiste.”

Benieuwd wat er nog meer mogelijk is? Taalonderwijsadviseur Tamar Israël nam collega’s daarin mee. Bekijk het hier:
 

Samen maatschappelijke opgaven aanpakken

Samen kom je verder, dat weet ook themacoördinator energietransitie Erik van Dijk. Hij gaf zijn sessie daarom samen met collega’s van andere instellingen: “De energietransitie vraagt om meer mensen dan wel vanuit onderwijs kunnen leveren. Dus moeten we andere doelgroepen met passende onderwijsconcepten ontwerpen. Ook omdat het vraagstuk multidisciplinair is maar ook nog eens Multi-level, ontwikkelen we samen met het techniek college Rotterdam en met het scheepvaart en transport college een doorlopende leerlijn van mbo-niveau 4 tot aan onze masters rondom energietransitie. Ook zien we dat het mkb ons onderzoek nodig heeft om de benodigde R&D ontwikkeling door te maken. We zien dus door de steeds krapper wordende arbeidsmarkt, steeds meer integratie binnen de onderwijs waaier maar ook onderwijs, met onderzoek, ondernemers en overheid.”

Binnen de hogeschool wordt bij diverse instituten geëxperimenteerd met het zesde semester. Themacoördinator Circulair Eveline Bijleveld en docent Thomas Linders gaven een kijkje in wat er nodig is om zo’n zesde semester mogelijk te maken: