Hogeschool Rotterdam-locatie Kralingse Zoom donderdag gesloten

15 mei 2024

Op dringend verzoek van de driehoek Rotterdam (bestaande uit burgemeester, politie en Openbaar Ministerie) sluiten Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit donderdag 16 mei hun panden aan de Kralingse Zoom. Het onderwijs zal online doorgaan.

Voor donderdag 16 mei is een demonstratie aangekondigd door Pro Palestijnse groeperingen bij Erasmus Universiteit (EUR) op campus Woudestein. Ook medewerkers en studenten van Hogeschool Rotterdam kondigden aan te demonstreren en zich vanaf de locatie op de Kralingse Zoom aan te sluiten bij de actie op de campus van de EUR. Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam blijft van mening dat er ruimte moet zijn om te demonsteren en de demonstratie kan wel doorgaan. Tegelijkertijd staat respectvol met elkaar omgaan en veiligheid voorop. Voorzitter College van Bestuur Sarah Wilton-Wels: “We vinden het belangrijk ruimte te geven aan deze demonstratie, tegelijkertijd staat veilig lesgeven en de veiligheid van alle studenten en medewerkers van Hogeschool Rotterdam voorop. Daarom hebben we op dringend verzoek van de driehoekbesloten het onderwijs op de locatie Kralingse zoom niet fysiek te laten plaatsvinden en het pand te sluiten. Het onderwijs zal in plaats daarvan online plaatsvinden.”

Omdat echter de aard en omvang van de demonstratie niet kan worden ingeschat heeft de driehoek ons dringend verzocht om deze preventieve maatregel te treffen en alle gebouwen te sluiten. “Het is teleurstellend dat het nodig is de gebouwen te sluiten. Als studenten en medewerkers op een vreedzame wijze aandacht willen vragen voor het conflict in Gaza dan moet daar ruimte voor zijn. We roepen op tot een mooie demonstratie met ruimte voor dialoog, respectvolle uitingen en goede gesprekken,” aldus Sarah Wilton Wels.