Ga direct naar de content

Stappenplan literatuuronderzoek

In 5 stappen naar een goede theoretische onderbouwing

Op internet en in de bronnen van de mediatheek vind je heel veel informatie. Hoe vind je een bron die voor jou relevant en bruikbaar is? Dat lees je hier.

Toon:

Waar ben je naar op zoek?

Een goed begin is het halve werk. Ook als je op zoek bent naar literatuur voor je studieopdracht, onderzoek of scriptie. We leggen je de eerste stap naar het beantwoorden van je zoekvraag uit.

Verkennen

Maak een mindmap

Zijn de hoofdlijnen en kaders van je opdracht helder, verken dan de mogelijkheden van je onderwerp. Je vindt wat je zoekt door je allereerst te oriënteren op het onderwerp. Als startpunt voor de oriëntatie kan het maken van een mindmap je een eind op weg helpen. Deze kun je snel en makkelijk invullen op MindMeister. Ook kan je tot nieuwe inzichten komen door simpelweg met medestudenten of docenten over je onderwerp te praten.

Voorbeeld

Stel, je maakt een opdracht over obesitas onder jongeren. Woorden als "afvallen", "overgewicht", "sporten", "het Voedingscentrum", "het Ministerie van volksgezondheid" kunnen je te binnen schieten. Door dit op te schrijven plaats je je onderwerp in perspectief en heb je een beeld van de onderwerpen waarmee je te maken zou kunnen krijgen.

Je onderwerp vaststellen

Zoek vervolgens in de breedte naar informatie over je onderwerp. Welke trends zijn van toepassing, wat zeggen experts over je onderwerp en wat wordt erover beschreven in de literatuur? Tijdens deze oriënterende zoekfase krijg je een steeds duidelijker beeld van je onderwerp. Dit helpt je om je onderwerp af te bakenen en uiteindelijk specifieke zoekvragen te formuleren.

Onderzoeksvraag formuleren

Eigenschappen van goede onderzoeksvraag

Heb je je een goed beeld gevormd van het onderwerp? Dan formuleer je een globale onderzoeksvraag. Je onderzoeksvraag vormt je uitgangspunt. De vraag omschrijft exact wat je wilt weten en geeft richting aan je zoekproces. Het is dan ook belangrijk om deze vraag goed te formuleren.

  • Je onderzoeksvraag moet duidelijk zijn, met heldere begrippen.
  • Je onderzoeksvraag moet specifiek zijn om gericht te kunnen zoeken.
  • Je onderzoeksvraag moet relevant zijn om bij te dragen aan het schrijven van je artikel, je doelstelling.
  • Je onderzoeksvraag moet open zijn geformuleerd, het is dus geen vraag waarop alleen “ja” of “nee” het antwoord kan zijn.
  • Je onderzoeksvraag moet realistisch zijn, je kunt het antwoord binnen een acceptabele tijd en met toereikende middelen vinden.

Tijdens de oriëntatiefase merk je vast dat je talloze zoekresultaten krijgt op het internet. Maak je onderwerp daarom beheersbaar door je onderwerp af te bakenen. Specificeer bijvoorbeeld op demografie, geografie of tijdsperiode. 

Zoektermen

Relevante zoektermen vinden

Een goede onderzoeksvraag bepaalt dus hoe je je verdere zoekproces inricht. Deze onderzoeksvraag vertaal je vervolgens naar relevante zoektermen waarmee je gaat zoeken. Je vindt relevante zoektermen door relevante artikelen te scannen op algemene begrippen. Vind je het lastig om bruikbare zoektermen te bedenken? Of weet je niet zeker of de door jou gekozen zoektermen wel de juiste zijn? In dat geval kun je bijvoorbeeld een synoniemenwebsite raadplegen. Tijdens de oriëntatiefase stuit je daarnaast vaak op vakterminologie en Engelse termen. Ook dit kan je helpen om goede zoektermen te vinden. Noteer deze termen alvast.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.