Meeloopdag mbo-hbo Automotive

Een kijkje in de toekomst

05 maart 2019

“Het is een bomvolle klas vol gemotiveerde studenten”. Zegt een enthousiaste John Janssen, kerndocent bij de opleiding Automotive. Hij heeft net een college Engineering en Wiskunde gegeven aan ongeveer 75 studenten, 40 van de opleiding Automotive en 35 van vier verschillende mbo-scholen (TCR, mbo-Rijnland, Davinci college, Mondriaan) uit omgeving Rotterdam en omstreken. Zij lopen deze dag mee met de opleiding want aan het einde van dit schooljaar staan ze namelijk voor de keuze om mee te doen met het doorlooptraject MBO-HBO.

Marco van Wijk (mentor tweedejaars aan het TCR) is erg tevreden over de goede samenwerking tussen het MBO en HBO. “Er zitten een aantal twijfelaars in onze groep en twijfelaars moeten mee. Op deze manier kunnen ze al een beetje kennis maken met het HBO en door te kiezen voor het doorlooptraject zullen ze harder moeten werken op het MBO maar daar hebben ze profijt van in het eerste jaar op het HBO.”

Dat bevestigen eerstejaars Automotivestudenten Martijn en Adnan ook. Beiden hebben tijdens hun mbo-opleiding het doorstroomtraject afgelegd. Adnan; “ik ben er uiteindelijk voortijdig mee gestopt omdat ik veel van de wiskunde al had gekregen op de mavo. Ik ben wel blij dat ik het heb gedaan en kan het zeker aanraden aan mbo-leerlingen die zitten te twijfelen om dit te gaan doen.”
Martijn; “Ik heb het wel helemaal doorlopen omdat ik toch extra ondersteuning nodig had wat betreft wis- en natuurkunde en ben er zeer tevreden over omdat ik nu merk dat ik veel van de stof goed begrijp.”

3D-Cad Inventor

Na de intensieve engineering les en een korte pauze mogen de leerlingen kennismaken met 3D-Cad Inventor. “Deze software is geen makkie.” Zeggen twee jongens van het Davinci college uit Dordrecht tegen elkaar terwijl er nog niet veel gebeurt op het 3D-Cad scherm. Ze zijn in ieder geval erg enthousiast en weten al dat ze deze opleiding willen gaan doen over twee jaar en zijn zich bewust van de voordelen van een doorlooptraject. “Ik wil het ver schoppen later en weet dat ik daar heel hard mijn best voor moet doen. Maar daar heb ik zin in. Vooral als ik kijk naar hoe mijn moeder nu moet zwoegen omdat ze vroeger een lage opleiding heeft gevolgd. Dat wil ik later niet en daarom ga ik keihard studeren.”

Racen!

Vol nieuwe energie door de lunch en popelend om met hun handen aan het werk te gaan kunnen de leerlingen nauwelijks luisteren naar het welkom- en instructiepraatje van Piet Brussé (instructeur) in de houtwerkplaats. De bedoeling is dat ze samen in groepjes een autootje gaan maken van schuim, plastic, staal en andere mini onderdelen. Om vervolgens tegen elkaar de ‘Race Challenge’ te houden, waarbij het autootje van een kleine schans wordt losgelaten. Het autootje dat het verst rijdt is de winnaar. Het enthousiasme en plezier dat de leerlingen hebben werkt aanstekelijk en geeft de werkplaats en de grote hal in het RDM de sfeer die hier hoort door het geluid van gejuich, gelach en gerommel.

Topdag!

Na dat alle teams twee kansen hebben gekregen wordt het winnende team beloont met een taart en daarmee eindigt de meeloopdag. Zowel de leerlingen als docenten van de mbo’s en de opleiding Automotive zijn te spreken over de dag. De leerlingen vooral over de opleiding Automotive en het doorstroomtraject. Een aantal heeft al aangegeven het traject te willen gaan volgen.