





Vraagstelling
Ontwerp een speurtocht langs de brandgrens in Rotterdam. Tijdens deze route moeten de kinderen goed worden voorbereid worden op de voorstelling “Wij bouwen de stad!” in de Doelen van het Philharmonisch orkest.
Aanpak
Er werden 2 coördinaten gekozen, Kelly en Brian, de overige studenten vormden groepjes van vier á vijf studenten. Deze groepjes hadden de taak om een uitdagende, doeltreffende activiteit te ontwerpen die goed aansluit bij de voorstelling en de brandgrens. Er werden 2 routes bepaald aan de hand van de ontworpen activiteiten. Ter voorbereiding op de speurtocht zijn er lessen gegeven aan de kinderen over de voorstelling en de brandgrens. Bij deze voorbereidende les zat een opdracht. De leerlingen moesten een krant maken die opgehangen werd in de Doelen op de dag van de voorstelling.
Resultaat
Iedere groep kreeg een student als begeleider mee. Voorbeelden: Route Stadsarchief – Doelen had een activiteit bij het verzetsmonument op het Hofplein over het verzet. Route Doelen – Doelen had een activiteit in de tuin van het stadhuis en een activiteit bij de Laurenskerk. De kinderen kwamen na de fantastische, actieve route met een grote glimlach binnen! De afsluitende voorstelling van het Philharmonisch orkest maakte de dag af. We kijken terug op een geslaagd project. Het eindresultaat: een actieve en uitdagende route welke goed aansloot bij de leef- en belevingswereld van het kind.
Opleiding(en)
- Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO)
Type
Project
Aan dit project werkten mee
Kelly Fernald, Brian Slingerland
Begeleider(s)
Jacqueline Braat