





Vraagstelling
Bij veel kinderen die instromen op basisschool De Schalm is het Nederlands de tweede taal. De ervaring van de school leert dat deze kinderen vaker te maken hebben met een achterstand op het gebied van woordenschat en taal. De vraag van de opdrachtgever ligt binnen dit gebied. Om deze woordenschat op het gemiddelde streefniveau te krijgen, is een inhaalprocedure nodig. OBS De Schalm wil nagaan op welke manier het bestaande cultuureducatieprogramma verbonden kan worden aan de woordenschatontwikkeling van leerlingen in de groepen 1 en 2.
Aanpak
Het aanleren van nieuwe woorden is lastiger dan men denkt. Na analyse van de probleemstelling, is ‘Katendrecht in Beeld’ (KIB) ontwikkeld. Een functionele lessenserie voor 4 tot 6-jarigen om de woordenschat te vergroten. KIB omvat een bordspel en een lessenserie. Het bordspel is een educatief spel waar het hedendaagse leven in de trend van kunst en cultuur uit de wijk, wordt gekoppeld aan de woordenschatleerstof die er binnen de school wordt aangeboden. Op deze wijze maakt KIB het mogelijk de leerdoelen van woordenschat met de leefomgeving van het kind te verbinden.
Resultaat
Door het bordspel en de lessenserie leren kinderen zich te oriënteren. Ondanks dat dit losstaat van woordenschat, is het voor de differentiatie en het tegemoetkomen aan de kerndoelen (rekenen/wiskunde) toch een positief aspect dat Katendrecht in Beeld met zich meebrengt. Zowel het bordspel als de lessenserie verbetert dus de woordenschat én speelt in op de kerndoelen van rekenen/wiskunde. Het bordspel kan direct toegepast worden in de praktijk. Er is nog geen effectmeting uitgevoerd, maar wij hopen dat een volgende groep ons project kan voortzetten.
Opleiding(en)
- Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO)
- Logopedie
- Pedagogiek
- Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Type
Project
Aan dit project werkten mee
Jimmursia Eenhoorn-Wezer, Daphne van de Kar, Naomi Mills, Nicky Schraven, Kelly Spreen
Begeleider(s)
Joop Berding, Margriet Clement, Anne Kooiman, Wouter Pols, Irene Prins