Startdata
ntb
Dag en tijd
- 31-01-24 14:00-17:00
- 06-03-24 14:00-17:00
- 27-03-24 14:00-17:00
- 10-04-24 10:00-17:00
- 24-04-24 14:00-17:00
- 15-05-24 14:00-17:00
- 05-06-24 09:30-17:00
Investering:
€ 1350,- (inclusief boek en materiaal)
Per 1 januari 2024:
€ 1500,- (inclusief boek en materiaal)
Aantal deelnemers:
12 - 16
Opbouw
Hoe is de opleiding opgebouwd?Voor wie?
Deze cursus richt zich op docenten die een rol (gaan) spelen als mentor of coach van leerlingen in het voortgezet onderwijs en het MBO. Deze cursus is ook geschikt als je betrokken bent bij het opzetten van een coachtraject voor leerlingen in de school.
Door middel van oplossingsgericht coachen ondersteun je de leerling door aandacht te besteden aan wat goed gaat, ondanks alle problemen. Je helpt je leerling door te kijken naar de mogelijkheden waarover de ander, los van eventuele deficiënties, altijd nog over beschikt.
Niet alleen leerlingen hebben voordeel van jouw coaching, ook de school als geheel heeft er baat bij. Je werkt proactief samen met collega’s om de groep leerlingen waar je gezamenlijk zorg voor draagt optimaal te begeleiden. Ook werk je als mentor in de pedagogische driehoek effectief samen met de leerling en de ouder.
Inhoud
Tijdens deze training werken we aan de volgende leerresultaten:
- Leerresultaat 1: professionele identiteit en persoonlijk leiderschap
- Leerresultaat 2:gericht zijn op de ontwikkeling van de leerling
- Leerresultaat 3: het goede gesprek voeren
- Leerresultaat 4:samenwerken en co-creëren
Wat vraagt deelname van je:
- De bijeenkomsten voorbereiden;
- aan de slag met gesprekstechnieken;
- oefenen van je persoonlijke leerthema’s uit en in de eigen onderwijspraktijk;
- je ontwikkeling bijhouden in een reflectiedocument;
- afsluiten met een plan ‘Collegiale consultatie’.
Studiebelasting inclusief bijeenkomsten +/- 80uur.
Korte weergave van de inhoud van de bijeenkomsten
9 bijeenkomsten, de thema’s die centraal staan:
- Eigen kwaliteiten bewust en effectief inzetten in jouw rol als mentor. Persoonlijk leiderschap en volgen, leiden of sturen op het juiste moment inzetten.
- Stimuleren van de zelfsturing van de leerling door te helpen reflecteren op het eigen leren en gedrag.
- Het begeleiden van leerlingen bij het socialiseringsproces in de groep en bij persoonlijke groei.
- Het vormen van een veilige, pedagogische leeromgeving binnen de groep, klas en school.
- Thuis zijn in de zorgstructuur van jouw school
- Oplossingsgericht coachen.
- Bewust kiezen vanuit welk mandaat (leider, manager en coach) je in een specifieke situatie handelt.
- Het bevorderen van een feedbackcultuur waarbij er ruimte is voor het constructief bespreken van vraagstukken
- Intervisie.
Certificering
Na afsluiting en als voldaan is aan de voorwaarden heeft de deelnemer recht op een certificaat van Hogeschool Rotterdam.